settings icon
share icon
Kysymys

Mitä Raamattu sanoo kristityn naimattomuudesta?

Vastaus


Kysymys kristityn naimattomuudesta ja Raamatun opetukset uskovien avioimattomuudesta on usein väärinymmärretty. Paavali kertoo meille 1. Kor. 7:7-8: "Soisin kaikkien elävän niin kuin itse elän. Jokaisella on kuitenkin oma Jumalalta saatu armolahjansa, yhdellä yksi, toisella toinen. Naimattomille ja leskille minä sanon, että heidän olisi hyvä pysyä yksin niin kuin minäkin." Huomaa, kuinka Paavali sanoo joillakin olevan naimattomuuden ja toisilla avioliiton armolahjan. Vaikka vaikuttaa siltä, että useimmat avioituvat, se ei välttämättä ole Jumalan tahto kaikille. Paavalin ei esimerkiksi tarvinnut murehtia aviovaimon tai perheen tuomista paineista tai ongelmista. Hän omisti koko elämänsä Jumalan Sanan levittämiseen. Hän ei olisi ollut yhtä hyödyllinen työssään, jos hän olisi ollut avioitunut.

Jotkut taas sopivat paremmin ryhmätyöhön palvellen Jumalaa pariskuntina ja perheinä. Molemmat ihmisryhmät ovat yhtä tarpeellisia. Ei ole synti, jos pysyt naimattomana koko elämäsi. Jumalan palveleminen on elämän tärkein asia, eikä suinkaan puolison löytäminen tai lasten hankkiminen. Meidän on koulutettava itseämme lukemalla Jumalan Sanaa ja rukoilemalla. Jos pyydämme Jumalaa ilmoittamaan itsensä meille, hän vastaa meille (Matt. 7:7). Jos pyydämme häntä käyttämään meitä työssään, hän tekee myös sen. "Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä” (Room. 12:2).

Naimattomuutta ei pidä nähdä kirouksena ja merkkinä siitä, että naimattomassa miehessä tai naisessa on jotakin "vikaa". Useimmat avioituvat ja Raamatun mukaan se on Jumalan tahto useimmille. Naimatonta kristittyä ei saa missään mielessä pitää "toisen luokan" kristittynä. 1. Kor. 7 mukaan naimattomuus on päinvastoin korkeampi kutsumus. Avioliiton suhteen, niin kuin kaiken muunkin suhteen, meidän on pyydettävä Jumalalta viisautta (Jaak. 1:5). Jumalan suunnitelman noudattaminen, oli kyseessä sitten avioliitto tai avioimattomuus, johtaa kaikkein suurimpaan tuottavuuteen ja iloon elämässämme.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä Raamattu sanoo kristityn naimattomuudesta?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries