settings icon
share icon
Kysymys

Pitäisikö kristittyjen olla suvaitsevaisia muita uskontoja kohtaan?

Vastaus


Nykyisenä "suvaitsevaisuuden" aikakautena moraalista relativismia ylistetään kaikkein tärkeimpänä hyveenä. Jokainen elämänkatsomus ja uskonto on tasavertainen, sanoo relativisti, ja ansaitsee yhtä suuren kunnioituksen. Niitä, jotka suosivat jotakin uskomusjärjestelmää muiden ylitse - tai vieläkin pahempaa - väittävät tietävänsä absoluuttisen totuuden, pidetään tiukkamielisinä ja oppimattomina.

On tietenkin totta, että eri uskonnot esittävät keskenään ristiriitaisia väitteitä ja relativistin on mahdotonta loogisesti sopeuttaa yhteen näitä ristiriitoja. Raamattu esimerkiksi väittää, että "jokaisen ihmisen osana on kerran kuolla ja sitten joutua tuomiolle" (Hepr. 9:27), kun taas eräät itämaiset uskonnot opettavat uudelleensyntymistä. Kuolemmeko siis yhden vai useamman kerran? Molemmat uskomukset eivät voi olla tosia. Relativisti määrittelee totuuden uudelleen luodakseen paradoksaalisen maailman, jossa monet keskenään ristiriitaiset "totuudet" voivat olla voimassa samanaikaisesti.

Jeesus vastasi, "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.” (Joh. 14:6). Kristitty on hyväksynyt Totuuden, ei ainoastaan periaatteena, vaan Henkilönä. Tämän totuuden tunnustaminen erottaa kristityn aikakautemme niin kutsutuista "avomielisistä" ajattelijoista. Kristitty on julkisesti tunnustanut, että Jeesus nousi kuolleista (Room. 10:9-10). Jos hän todella uskoo ylösnousemukseen, kuinka hän voi olla "avomielinen" uskottomien väitteille, joiden mukaan Jeesus ei koskaan noussut kuolleista? Kristitylle Jumalan Sanan selvän opetuksen vastustaminen merkitsisi Jumalan pettämistä.

Näissä esimerkeissä on käytetty esimerkkeinä uskon perusopetuksia. Tietyt uskomukset eivät ole neuvoteltavissa, kuten esimerkiksi Kristuksen fyysinen ylösnousemus. Joistakin toisista uskomuksista voidaan olla avoimesti eri mieltä. Esimerkkinä näistä mainittakoon vaikka Heprealaiskirjeen kirjoittajan henkilöllisyys tai mitä Paavali tarkoitti kirjoittaessaan lihassaan olevasta piikistä. Meidän pitäisi välttää asiattomia väittelyitä vähäpätöisistä asioista (2. Tim. 2:23; Tiitus 3:9).

Jopa kiistellessään tai keskustellessaan tärkeistä opin asioista, kristityn pitäisi hillitä itsensä ja käyttäytyä kunnioittavasti. Voimme olla asioista eri mieltä, olematta kuitenkaan pilkallisia keskustelukumppaniamme kohtaan. Meidän on pidettävä tiukasti totuudesta kiinni ja oltava samanaikaisesti myötätuntoisia epäilijöitä kohtaan. Jeesuksen tavoin voimme olla täynnä armoa ja totuutta (Joh. 1:14). Pietari antaa oivan esimerkin hyvän vastauksen ja nöyrämielisyyden yhdistelmästä: "Vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämessänne ja olkaa aina valmiit antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin teidän toivonne perustuu. Mutta vastatkaa sävyisästi ja kunnioittavasti..."(1. Piet. 3:15).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Pitäisikö kristittyjen olla suvaitsevaisia muita uskontoja kohtaan?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries