settings icon
share icon
Kysymys

Mistä eri osista raamatullinen jumalanpalvelus koostuu?

Vastaus


Ihminen on luonnostaan halukas palvomaan. Psalmien kirjoittaja puki sen sanoiksi, "Niin kuin peura janoissaan etsii vesipuroa, niin minä kaipaan sinua, Jumala" (Ps.42:1). Cicero huomioi ensimmäisellä vuosisadalla Kristuksen jälkeen, kuinka uskonto eri muodoissaan on osa ihmisyyttä. Koska ihminen haluaa palvoa jotakin tai jotakuta, on syytä kysyä, mitä palvonta oikein on? Ketä ja kuinka meidän pitää palvoa? Mistä raamatullinen jumalanpalvelus koostuu ja keitä ovat oikeat ja väärät jumalanpalvelijat (Joh. 4:23)?

Jeesus opetti meitä "rukoilemaan hengessä ja totuudessa" (Joh. 4:24). Apostoli Paavali selitti, että me palvelemme Jumalaa Hengen ohjaamina (Fil. 3:3). Tämä tarkoittaa, että oikea palvonta on lähtöisin niistä, jotka ovat pelastuneet uskon kautta Herraan Jeesukseen Kristukseen ja joilla on Pyhä Henki sydämessään. Hengessä palvomisessa on myös kyse oikeasta sydämen asenteesta, eikä pelkästään tapojen ja kaavojen noudattamisesta. Totuudessa palvominen merkitsee, että palvomme Jumalan raamatullisen ilmoituksen mukaisesti. Jumalanpalveluksemme on raamatullista, kun pitäydymme Kristuksen antamiin opetuksiin (2. Joh. 1:9; 5. Moos. 4:12; 12:32; Ilm. 22:18–19). Näin ollen erilaisten katekismuksien, tunnustuskirjojen, messukirjojen tai muiden ihmisen tekemien oppaiden käyttö ei ole tarpeen.

Ensimmäisen vuosisadan seurakunnilla oli useita käytäntöjä jumalanpalveluksissaan ja ne auttavat meitä ymmärtämään, mistä raamatullinen jumalanpalvelus koostuu. Siihen kuuluu Herran ehtoollinen (Ap. t. 20:7), rukoileminen (1. Kor. 14:15-16), ylistysten laulaminen Jumalalle (Ef. 5:19), kolehdin kerääminen (1. Kor. 16:2), Raamatun lukeminen (Kol. 4:16) ja Jumalan Sanan julistaminen (Ap. t. 20:7).

Herran ehtoollinen muistuttaa meitä Jeesuksen kuolemasta, kunnes hän palaa (1. Kor. 11:25-26). Rukoukset on osoitettava ainoastaan Jumalalle (Neh. 4:9; Matt. 6:9), eikä koskaan kenellekään kuolleelle henkilölle, niin kuin katolilaisilla on tapana. Meidän ei pidä käyttää rukousnauhoja katolisten tavoin tai buddhalaisten rukouspyöriä. On tärkeää, että rukouksemme ovat sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa (1. Joh. 5:14).

Laulaminen kuuluu jumalanpalvelukseen. Paavali kehottaa meitä, "Veisatkaa yhdessä psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja, soittakaa ja laulakaa täydestä sydämestä Herralle ja kiittäkää aina ja kaikesta Jumalaa, Isää, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä" (Ef. 5:19). Herralle ja toisillemme laulamalle voimme niin ikään välittää lauluiksi puettuja raamatullisia totuuksia (Kol. 3:16).

Kolehdin kerääminen on osa raamatullista jumalanpalvelusta, kuten Paavali muistutti Korintin seurakuntaa: " Kun keräätte varoja Jerusalemin pyhille, noudattakaa niitä ohjeita, jotka olen antanut Galatian seurakunnille: kunkin teistä on aina sapatin jälkeisenä päivänä pantava syrjään rahaa sen mukaan kuin hänellä on varaa, jottei keräystä pantaisi toimeen vasta kun olen tullut sinne" (1. Kor. 16:1-2). Säännöllinen Jumalan työn tukeminen on vakava velvoite. Siihen pitäisi suhtautua innokkaasti ja ymmärtää se siunauksena, eikä ikävänä ja vastenmielisenä velvollisuutena (2. Kor. 9:7). Vapaaehtoinen taloudellinen tuki on ainoa raamatullinen menetelmä seurakunnan toiminnan rahoittamiseksi. Seurakunnalla ei saa olla yritystoimintaa, bingoja, konsertteja, myyjäisiä, jne. Kristuksen seurakunta ei saa harjoittaa kaupallista toimintaa (Matt. 21:12-13).

Lopuksi, saarnaus ja opetus ovat raamatullisen jumalanpalveluksen keskeisiä kohtia. Opetuksen pitää perustua yksin Raamattuun ja se yksin varustaa uskovat elämää ja jumalisuutta varten (2. Tim. 3:16-17). Jumalaapelkäävä saarnaaja tai opettaja perustaa opetuksensa yksin Raamattuun ja haluaat Pyhän Hengen vaikuttavan kuulijoiden mielessä ja sydämessä. Paavali muistutti Timoteusta, "Julista sanaa, astu esiin sopivaan ja sopimattomaan aikaan, nuhtele, moiti ja kehota, aina kärsivällisesti opettaen" (2. Tim. 4:2). Jos seurakunnan kokoukseen ei kuulu Jumalan Sana tärkeimpänä komponenttina, silloin kyseessä ei ole raamatullinen jumalanpalvelus.

Kun seuraamme Raamatussa annettuja jumalanpalveluksen periaatteita, voimme palvella Jumalaa intohimoisesti. Emme halua antaa maailmalle mielikuvaa, että Jumalan palvonta on ikävää ja elotonta. Meidät on lunastettu synnistä. Ylistäkäämme siksi Luojaamme, koska olemme hänen lapsiaan ja olemme kiitollisia hänen runsaista siunauksistaan. "Olkaamme sen vuoksi kiitollisia, kiittäkäämme Jumalaa ja palvelkaamme häntä hänen tahtonsa mukaisesti, kunnioituksen ja pyhän pelon tuntein" (Hepr. 12:28).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mistä eri osista raamatullinen jumalanpalvelus koostuu?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries