settings icon
share icon
Kysymys

Mitä on hindulaisuus ja mihin hindut uskovat?

Vastaus


Hindulaisuus on yksi vanhimmista järjestäytyneistä uskonnoista. Sen pyhät kirjoitukset ovat peräisin jopa 1400-1500 eKr. Se on myös yksi kaikkein monimuotoisimmista ja monimutkaisimmista uskonnoista, koska sillä on miljoonia jumalia. Hinduilla on monia eri uskomuksia ja ryhmäkuntia. Vaikka se on maailman kolmanneksi suurin uskonto, hindulaisuus esiintyy pääosin Intiassa ja Nepalissa.

Hindulaisuuden pyhiä tekstejä ovat Veda (tätä pidetään kaikkein tärkeimpänä), Upanishadas, Mahabharata ja Ramanayana. Nämä kirjoitukset koostuvat virsistä, loitsuista, mietiskelyistä, riittikirjoista, runoista ja kertomuksista, joihin hindut perustavat uskonsa. Tämän lisäksi hindulaiseen kirjallisuuteen kuuluvat Brahmanas, Sutrat ja Aranyakas.

Vaikka hindulaisuus ymmärretään polyteistisenä uskontona, onhan siinä peräti jopa 330 miljoonaa jumalaa, siinä on myös yksi "ylijumala" nimeltään Brahma. Brahman uskotaan asuvan kaikkialla maailmankaikkeudessa. Brahma on persoonaton ja tuntematon. Sen uskotaan olevan kolmessa eri muodossa: Brahma - luoja; Vishnu - elämän ylläpitäjä; ja Shiva - hävittäjä. Nämä Brahman eri esiintymismuodot tunnetaan monina eri jälleensyntyminä. Hindulaisuuden keskeisistä opetuksista on vaikea tehdä yhteenvetoa, sillä eri hindulaisuuden muodot sisältävät piirteitä melkein kaikista teologisista järjestelmistä. Hindulaisuus voi olla:

1) Monistinen - on vain yksi ykseys: Sankaran oppisuunta
2) Panteistinen—on vain yksi jumala ja näin ollen jumala on yhtä maailman kanssa: brahmalaisuus
3) Panenteistinen—maailma on osa jumalaa: Ramanujan oppisuunta
4) Teistinen—on vain yksi jumala, joka eroaa luomakunnasta: Bhakti-hindulaisuus.

Muita oppisuuntia tarkastelemalla voimme todeta hindulaisuuden voivan olla myös ateistisen, deistisen tai peräti nihilistisen. Jos tällainen monimuotoisuus on mahdollista "hindu"-käsitteen alla, mikä silloin tekee henkilöstä "hindun"? Tällainen tekijä on se tunnustaako uskojärjestelmä Vedat pyhäksi. Jos se niin tekee, silloin kyseessä on hindu. Jos se ei tunnista, silloin henkilö ei ole hindu.

Vedat ovat paljon enemmän kuin ainoastaan teologisia kirjoja. Ne sisältävät värikkäitä uskonnollisia jumaltarustoja, joihin tarkoituksella sisällytetään myyttejä, teologiaa ja historiaa niin, että lopputuloksena on kertomuspohjainen perusta. Tämä jumaltarusto on juurtunut niin syvälle Intian historiaan ja kulttuuriin, että Vedojen hylkääminen merkitsee samaa kuin Intian vastustaminen. Näin ollen hindulaisuus hylkää uskojärjestelmän, joka ei hyväksy Intian kulttuuria tietyssä määrässä. Jos järjestelmä hyväksyy Intian kulttuurin ja jumaltaruston, silloin se voidaan hyväksyä hindulaisena huolimatta siitä, onko se teologialtaan teistinen, nihilistinen vai ateistinen. Tällainen avomielisyys ristiriitojen suhteen voi aiheuttaa päänvaivaa länsimaalaisille, joille loogisuus ja yhdenmukainen puolustettavuus ovat tärkeitä heidän uskonnollisissa mielipiteissään. Mutta ollaksemme rehellisiä, kristityt eivät ole yhtään loogisempia sanoessaan uskovansa Jumalaan ja kuitenkin eläessään kuin ateistit, kieltäen Kristuksen elämällään. Hindulle ristiriita on aito looginen ristiriita. Kristitylle kyseessä on paremminkin tekopyhyys.

Hindulaisuuden mukaan ihmiskunta on jumalinen. Koska Brahman on kaikessa, hindulaisuuden mukaan kaikki ovat jumalia. Atman eli sielu tai minuus, yhtyy maailmansieluun eli Brahmanin kanssa. Kaikki todellisuus Brahmanin ulkopuolella on pelkkää harhaa. Hindun hengellisenä päämääränä on tulla samaksi Brahman kanssa. Tällöin sielun eli "minän" eläminen harhassa päättyy. Tätä vapautta kutsutaan "mokshaksi". Hindu uskoo uudelleensyntyvänsä yhä uudelleen, kunnes hän saavuttaa mokshan. Tämä on tarpeellista, jotta hän voi edetä kohti totuuden toteuttamista (totuus merkitsee, että ainoastaan Brahman on olemassa, eikä mitään muuta). Henkilön uudelleensyntyminen riippuu karmasta, joka on syyn ja seurauksen periaate. Ihmisen teot menneisyydessä vaikuttavat hänen tulevaisuuteensa.

Vaikka tässä on esitetty vain lyhyt yhteenveto, voimme nähdä hindulaisuuden olevan kristinuskolle vastakkainen lähes kaikissa opetuksissaan. Kristinuskon yksi Jumala on persoona ja tunnettavissa (5. Moos. 6:5; 1. Kor. 8:6); sillä on vain yksi pyhien kirjojen kokoelma; se opettaa Jumalan luoneen maan ja kaikki siinä elävät (1. Moos. 1:1; Hepr. 11:3); sen mukaan ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja elää vain yhden elämän (1. Moos. 1:27; Hepr. 9:27-28); ja opettaa pelastuksen olevan mahdollinen ainoastaan Jeesuksen Kristuksen kautta (Joh. 3:16; 6:44; 14:6; Ap. t. 4:12). Hindulaisuus on uskonnollisena järjestelmänä puutteellinen, koska se ei tunnista Jeesusta ainutlaatuisena Jumala-ihmisenä ja Pelastajana, joka on ihmiskunnan ainoa pelastusmahdollisuus.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä on hindulaisuus ja mihin hindut uskovat?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries