settings icon
share icon
Kysymys

Onko helvetissä eriasteisia rangaistuksia?

Vastaus


Helvetissä koettavien eri asteisten rangaistusten ajatus juontaa juurensa ensisijassa kirjaan Jumalainen näytelmä, jonka Dante Alighieri kirjoitti vuosien 1308 ja 1321 välillä. Siinä roomalainen runoilija Virgil opastaa Danten helvetin yhdeksän eri piirin kautta. Nämä piirit ovat samankeskisiä kuvaten aina suurentuvaa pahuutta, päätyen maan keskipisteeseen, jossa Saatana pidetään vangittuna. Jokaisessa piirissä syntistä rangaistaan hänen rikoksilleen sopivalla tavalla. Jokainen syntinen kärsii iankaikkisesti suurimman tekemänsä synnin perustella. Danten mukaan piirit alkavat uloimmasta, jossa kastamattomat ja hyveelliset pakanat ovat, aina helvetin keskiöön saakka, joka on varattu kaikkein suurimman synnin tekijöille - Jumalan pettäneille.

Vaikka Raamattu ei sano sitä yksiselkoisesti, vaikuttaa siltä, että helvetissä on eriasteisia kärsimyksiä, Ilm. 20:11-15 meille kerrotaan, kuinka ihmiset "tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan". Kaikki tälle tuomiolle joutuvat päätyvät kuitenkin tuliseen järveen (Ilm. 20:13-15). Näin ollen tuomion tarkoituksena saattaa olla helvetissä koettavan rankaisuasteen määritteleminen. Oli asian laita kuinka tahansa, on tuskin lohduttavaa joutua helvetin vähemmän kuuman osaan kärsimään iankaikkista rangaistusta. Olivat helvetissä koettavat rangaistukset mitä tahansa, meidän on syytä välttää sitä kaikin keinoin.

Valitettavasti Raamatun mukaan melkein kaikki ihmiset päätyvät helvettiin. "...Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen. Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!" (Matt. 7:13-14). Jokaisen on syytä kysyä itseltään, millä tiellä minä olen? "Monilla" lavean tien kulkijoilla on yhteinen seikka: he ovat hylänneet Kristuksen ainoa tienä taivaaseen. Jeesus vastasi, "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.” (Joh. 14:6). Kun hän sanoi olevansa ainoa tie, hän todella tarkoitti sitä. Jokainen toista tietä kulkeva on matkalla kadotukseen ja huolimatta siitä, onko helvetissä eri tason kärsimyksiä, ovat kaikki kärsimykset siellä hirvittäviä, iankaikkisia ja vääjäämättömiä.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Onko helvetissä eriasteisia rangaistuksia?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries