settings icon
share icon
Kysymys

Voivatko demonit toimia elottomien esineiden välityksellä?

Vastaus


Raamatusta ei löydy tukea teorialle, että demonit voisivat asuttaa tai toimia elottomien esineiden välityksellä. Tällainen uskomus liittyy takauskoisiin animistisiin kulttuureihin ja niihin, jotka harjoittavat noituutta.

Joidenkin mielestä Ap. t. 19:19 kaltaiset raamatunkohdat, joissa entiset velhot luopuivat taikakirjoistaan, todistavan demonien voivan asustaa elottomissa esineissä. Mutta kyseisessä raamatunkohdassa ei ole kyse siitä. Todennäköisimmin nämä uudet uskovat halusivat polttaa taikakirjansa estääkseen valheellisten oppien leviämisen ja samalla osoittaa julkisesti olevansa Jeesukseen uskovia.

Raamattu kertoo tapauksista, joissa demonit asuttivat epäuskoisia. Mutta ei ole mitään tapauksia, joissa demonit olivat elottomissa esineissä, eikä Raamattu myöskään varoita meitä tällaisista tilanteista. Salatieteiden harjoittaminen saattaa houkutella pahoja henkiä ja koska salatieteiden harjoittamisessa käytetään tiettyjä esineitä, saattaa vaikuttaa siltä, että demonit liittyvät noihin esineisiin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että demonit asuvat noissa esineissä. Okkultismin eli salatieteen harjoittaminen houkuttelee heidät paikalle. Kun salatieteitä harjoittavat kääntyvät Kristuksen puoleen, heitä monesti neuvotaan tuhoamaan salatieteen harjoittamiseen liittyneet esineet ja kirjat. Tämä ei johdu siitä, että niissä olisi demoneita, vaan siitä, että ne eivät houkuttelisi kääntyneitä palaamaan vanhoille teilleen.

Kristukseen uskovien ei tarvitse pelätä demoneita, mutta meidän on oltava varuillamme heidän hyökkäyksiään ja houkutuksiaan vastaan (1. Piet. 5:8). Avainkohtana on Jumalalle alistuminen ja hänen ohjeidensa noudattaminen päivittäisessä elämässämme, "Taipukaa siis Jumalan alaisuuteen, mutta vastustakaa Paholaista, niin se lakkaa ahdistamasta teitä" (Jaak. 4:7). Kristukseen uskonsa laittaneilla ei ole mitään pelättävää, kuten apostoli Johannes julisti, "Te, lapseni, olette Jumalasta, ja te olette voittaneet nuo väärät profeetat, sillä se, joka on teissä, on suurempi kuin se, joka on maailmassa" (1. Joh. 4:4).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Voivatko demonit toimia elottomien esineiden välityksellä?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries