settings icon
share icon
Kysymys

Mitä tarkoitetaan 1. Timoteuksen 3:2 ilmaisulla "yhden vaimon mies"?

Vastaus


On ainakin kolme eri tulkintatapaa koskien ilmaisua "yhden vaimon mies" 1. Tim. 3:2. 1) Se saattaa tarkoittaa, että moniaviollinen ei ole sopiva seurakunnan vanhimmaksi, diakoniksi tai pastoriksi. Tämä on jakeen kaikkein kirjaimellisin tulkinta, mutta se on kuitenkin varsin epätodennäköinen, koska moniavioisuus oli Paavalin aikana suhteellisen harvinainen. 2) Jae voidaan myös kääntää "yhden naisen mies". Tämä voisi tarkoittaa, että paimenen täytyy olla ehdottoman uskollinen naimalleen naiselle. Tämä tulkinta keskittyy enemmän moraaliseen puhtauteen kuin aviosäätyyn. 3)Sanonta voidaan myös ymmärtää siten, että vanhin/diakoni/pastori voi olla ollut naimisissa vain yhden kerran, paitsi jos kyseessä on uudelleen naimisiin mennyt leski.

Tulkinnat 2) ja 3) ovat tällä hetkellä suosituimmat. Tulkintatapa 2) vaikuttaa kaikkein vahvimmalta, koska Raamattu näyttää sallivan avioeron tietyissä poikkeuksellisissa tilanteissa (Matt. 19:9; 1. Kor. 7:12-16). On tärkeää myös huomioida ero sellaisen miehen kohdalla, joka erosi ja avioitui uudelleen ennen kuin hänestä tuli kristitty verrattuna mieheen, joka erosi ja uudelleen avioitui kristityksi tulonsa jälkeen. Muutoin seurakunnan johtotehtäviin sopivaa miestä ei pitäisi jättää huomioimatta, jos hänen tekonsa tapahtuivat ennen kuin hän oppi tuntemaan Jeesuksen Kristuksen Pelastajanaan. Vaikkakaan 1. Tim. 3:2 ei välttämättä sulje pois sitä mahdollisuutta, että eronnut ja uudelleen avioitunut mies voisi toimia vanhimpana/diakonina/pastorina, liittyy tähän tilanteeseen muita huomionarvoisia seikkoja.

Vanhimman/diakonin/pastorin ensimmäinen kelpoisuusehto on "moitteettomuus" (1. Tim. 3:2). Jos avioero ja uudelleen avioituminen ovat huono esimerkki seurakunnan ja yhteisön edustajalle, silloin hän karsiutuu "moitteettomuus-ehdon" perusteella pikemmin kuin "yhden vaimon mies -ehdon" perusteella. Vanhin/diakoni/pastori on mies, joka seurakunnan ja yhteisön silmissä on esimerkki Kristuksen kaltaisuudesta ja jumalaapelkäävästä johtajasta. Jos avioero ja/tai uudelleen avioituminen himmentää tätä arvostusta, silloin hänen ei kenties pitäisi toimia tällaisissa tehtävissä. Meidän on kuitenkin muistettava, että vaikka mies ei voi toimia vanhimman/diakonin/pastorin toimessa, hän on silti Kristuksen ruumiin arvokas jäsen. Jokaisella kristityllä on hengellinen armolahja (1. Kor. 12:4-7) ja hänet on kutsuttu rakentamaan muita uskovia lahjoillaan (1. Kor. 12:7). Vanhimman/diakonin/pastorin toimeen sopimaton mies voi silti opettaa, saarnata, rukoilla, palvoa ja olla tärkeä osa seurakunnan toimintaa.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä tarkoitetaan 1. Timoteuksen 3:2 ilmaisulla "yhden vaimon mies"?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries