settings icon
share icon
Kysymys

Mitä on ateismi?

Vastaus


Ateismi on näkemys, jonka mukaan Jumalaa ei ole. Ateismi ei ole mikään uusi oppisuunta. Ps. 14:1, jonka Daavid kirjoitti noin 1000 eKr., mainitsee ateismin: ”Mieletön se, joka ajattelee: ’Ei Jumalaa ole’”. Viimeisimmät tilastot osoittavat ateistiksi itsensä lukevien ihmisten määrän lisääntyneen. Nyt se on noin 10% maapallon väestöstä. Miksi yhä useammat ihmiset omaksuvat ateismin? Onko ateismi niin looginen näkökanta, kuin ateistit väittävät sen olevan?

Miksi ateismi on ylipäätään olemassa? Miksi Jumala ei yksinkertaisesti tuo itseään julki ihmisille ja siten todista olemassaoloaan? Totisesti, voitaisiin ajatella, jos Jumala vain ilmestyisi, kaikki uskoisivat häneen! Ongelmana on se, että Jumala ei halua, että ihmiset vain vakuuttuisivat hänen olemassaolostaan. Jumala haluaa, että ihmiset uskovat häneen (2. Piet. 3:9) ja hyväksyvät hänen pelastuksen lahjansa (Joh. 3:16). Jumala osoitti selvästi ja moneen kertaan olemassaolonsa Vanhassa testamentissa (1. Moos. 6-9; 2. Moos. 14:21-22; 1. Kun. 18:19-31). Uskoivatko ihmiset Jumalan olemassaoloon? Uskoivat. Kääntyivätkö he pahoilta teiltään ja tottelivat Jumalaa? Eivät. Jos henkilö ei ole valmis hyväksymään Jumalan olemassaoloa uskon kautta, silloin hän ei missään tapauksessa ole valmis hyväksymään Jeesusta Kristusta Pelastajakseen uskon kautta (Ef. 2:8-9). Jumala haluaa ihmisten tulevan kristityiksi, eikä ainoastaan teisteiksi (jotka uskovat Jumalan olemassaoloon).

Raamatun mukaan Jumalan olemassaolo on hyväksyttävä uskon kautta. Hepr. 11:6 julistaa, "Ilman uskoa ei kuitenkaan kukaan ole Jumalan mielen mukainen. Sen, joka astuu Jumalan eteen, täytyy uskoa, että Jumala on olemassa ja että hän kerran palkitsee ne, jotka etsivät häntä." Raamattu muistuttaa meitä siitä, että meitä siunataan uskoessamme ja luottaessamme Jumalaan: ”Jeesus sanoi hänelle: ’Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe’” (Joh. 20:29).

Jumalan olemassaolo on hyväksyttävä uskon kautta, mutta se ei suinkaan merkitse sitä, että usko Jumalaan on epäloogista. Jumalan olemassaolon puolesta on paljon hyviä todisteita. Raamattu opettaa, että Jumalan olemassaolo on selvästi nähtävissä maailmankaikkeudessa (Ps. 19:1-4), luomakunnassa (Room. 1:18-22), ja omissa sydämissämme (Saarnaaja 3:11). Kaiken tämän jälkeen meidän on kuitenkin todettava, että Jumalan olemassaoloa ei voida todistaa; se on hyväksyttävä uskon kautta.

Samanaikaisesti, ateismiin uskominen vaatii yhtä paljon uskoa. Se, joka haluaa lausua ehdottoman varmasti "Jumalaa ei ole olemassa", hänen on ehdottoman varmasti tiedettävä kaikki kaikesta, hänen on täytynyt käydä kaikkialla maailmankaikkeudessa ja hänen on täytynyt olla todistajana kaikessa koskaan tapahtuneessa. Kukaan ateisti ei voi esittää tällaista väitettä. Kuitenkin väittäessään ehdottoman varmasti, että Jumalaa ei ole olemassa, he antavat tällaisen käsityksen. Ateistit eivät voi todistaa, esimerkiksi, että Jumala ei asu auringon keskipisteessä, Jupiterin pilvien alla, tai jossakin kaukaisessa tähtisumussa. Koska nuo paikat sijaitsevat havaintokykyjemme ulkopuolella, on mahdotonta todistaa, että Jumalaa ei ole. Vaatii aivan yhtä paljon uskoa olla ateisti, kuin olla teisti.

Ateismia ei voi osoittaa oikeaksi. Samoin Jumalan olemassaolo täytyy hyväksyä uskon kautta. Näin ollen kristityt uskovat vahvasti Jumalan olemassaoloon ja myöntävät Jumalan olemassaolon olevan uskon asia. Samanaikaisesti vastustamme ajatusta, että usko Jumalaan on epäloogista. Me uskomme, että Jumalan olemassaolo on mahdollista nähdä selvästi, se voidaan tuntea ja sen voi tarpeen tullen todistaa filosofisesti ja tieteellisesti. "Taivaat julistavat Jumalan kunniaa, taivaankansi kertoo hänen teoistaan. Päivä ilmoittaa ne päivälle, yö julistaa yölle. Ei se ole puhetta, ei sanoja, ei ääntä jonka voisi korvin kuulla. Kuitenkin se kaikuu kaikkialla, maanpiirin yli merten ääriin" (Ps. 19:1-4).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä on ateismi?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries