settings icon
share icon
Kysymys

Mistä maailmassa esiintyvä antisemitismi johtuu?

Vastaus


Miksi maailma vihaa juutalaisia? Miksi juutalaisvihaa on hyvin monessa maassa? Mikä juutalaisissa on oikein vikana? Historiasta opimme, että viimeisten 1700-vuoden aikana juutalaisia on karkotettu yli 80:stä maasta. Asiantuntijoiden mukaan tähän on ainakin kuusi eri syytä:

• Rotu – juutalaisia vihataan, koska sitä pidetään alempiarvoisena rotuna.

• Talous – juutalaisia vihataan heidän vaurautensa ja vaikutusvaltansa vuoksi.

• Ulkopuoliset – juutalaisia vihataan, koska he poikkeavat muista.

• Sijaiskärsijät – juutalaisia vihataan, koska maailman ongelmat ovat heidän syytään.

• Jumalanmurhaajat – juutalaisia vihataan, koska he tappoivat Jeesuksen Kristuksen.

• Valittu kansa — juutalaisia vihataan, koska he ylimielisesti väittävät olevansa "Jumalan valittuja".

Onko näille syille mitään todellisia perusteita?

• Juutalaisten rotu ei voi olla todellinen syy, koska ei ole olemassa juutalaisten rotua. Kuka tahansa voi rodustaan, ihonväristään tai uskomuksistaan riippumatta kääntyä juutalaiseksi.

• Taloudellisilla syillä ei myöskään ole paljon painoarvoa. Historian perusteella tiedämme, että 1600-1900 lukujen aikana ja erityisesti Puolassa ja Venäjällä juutalaiset olivat rutiköyhiä eikä heillä ollut minkäänlaista vaikutusvaltaa liike-elämässä tai politiikassa.

• Väitteet juutalaisten ulkopuolisuudesta ovat myös erheellisiä, sillä erityisesti 1700-luvulla juutalaiset halusivat sulautua muihin eurooppalaisiin. He toivovat sulautumisen lopettavan antisemitismin. Heitä kuitenkin alettiin vihata entistä enemmän, koska heidän väitettiin saastuttavan muut huonommilla geeneillään. Näin tapahtui erityisesti Saksassa ennen toista maailmansotaa.

• Sijaiskärsijäteoria on siinä mielessä tosi, että juutalaisia on vihattu aina ja tästä syystä kaikki mahdollinen voidaan laittaa heidän syykseen.

• Jumalanmurhaamiseen osalta Raamattu tekee selväksi, että roomalaiset tappoivat Jeesuksen, vaikka juutalaiset olivat heidän rikoskumppaneitaan. Vasta muutamaa vuosisataa myöhemmin juutalaisia alettiin nimittää Jeesuksen murhaajiksi. Voimme vain ihmetellä, miksi roomalaisia ei vihata yhtä voimakkaasti? Jeesus itse antoi anteeksi juutalaisille (Luuk. 23:34). Jopa Vatikaani antoi synninpäästön juutalaisille vuonna 1963 koskien Jeesuksen kuolemaa. Kumpikaan näistä ei kuitenkaan ole vähentänyt juutalaisvihaa.

• Juutalaiset jopa luopuivat "valittu kansa" -nimityksestään Saksassa 1800-luvun loppupuoliskolla sulautuakseen paremmin saksalaisuuteen. Tästä huolimatta he kokivat joukkomurhan keskitysleireillä. Meidän päivinämme jotkut kristityt ja muslimit väittävät olevansa Jumalan valittuja. Tästä huolimatta maailmaa sietää heitä ja vihaa yhä edelleen juutalaisia.

Tästä pääsemmekin varsinaiseen aiheeseen eli syihin, miksi maailma vihaa juutalaisia. Apostoli Paavali kertoo meille, "Toivoisin suorastaan, että itse olisin kirottu ja erotettu Kristuksen yhteydestä, jos se vain auttaisi veljiäni, oman kansani jäseniä. Ovathan he israelilaisia, jotka Jumala on ottanut lapsikseen ja joille hän on antanut kirkkautensa. Heidän kanssaan hän on tehnyt liitot, heille hän on antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset. Heidän ovat kantaisät, heistä on Kristus ihmisenä lähtöisin, hän, joka on kaiken yläpuolella, ikuisesti ylistetty Jumala, aamen" (Room. 9:3-5). Tosiasia on, että maailma vihaa juutalaisia, koska maailma vihaa Jumalaa. Juutalaiset ovat Jumalalle pyhitettyjä ja hänen valittu kansansa (5. Moos. 14:2). Juutalaisten patriarkkojen, profeettojen ja temppelin välityksellä Jumalan käytti juutalaisia tuomaan Sanansa, lakinsa ja moraaliarvonsa julki synnin saastuttamassa maailmassa. Hän lähetti Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, juutalaiseksi syntyneenä lunastamaan maailman synnistä. Saatana, tämän maailman ruhtinas (Joh. 14:30; Ef. 2:2), on myrkyttänyt ihmisten mielet ja saanut heidät vihaamaan juutalaisia. Ilmestyskirjan 12:ssa luvussa kuvataan Saatanan (lohikäärmeen) vihaa juutalaista valtakuntaa (naista) kohtaan.

Saatana on yrittänyt tuhota juutalaiset babylonialaisten, persialaisten, assyrialaisten, egyptiläisten, heettiläisten ja natsien välityksellä. Joka kerta hän on epäonnistunut. Jumalalla on vielä suunnitelmia Israelin varalle. Room. 11:26 kertoo, kuinka jonakin päivänä koko Israel pelastuu. Tämä ei tietenkään voi tapahtua, jos Israelin kansaa ei ole olemassa. Näin ollen Jumala turvaa juutalaiset tulevaisuutta varten, aivan kuten hän on turvannut pienen juutalaisten jäännöksen kautta historian, kunnes hänen lopulliset suunnitelmansa täyttyvät. Mikään ei voi tehdä Jumalan suunnitelmia Israelia ja juutalaisia kohtaan tyhjiksi.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mistä maailmassa esiintyvä antisemitismi johtuu?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries