settings icon
share icon
Kysymys

Mikä on suuren valkoisen valtaistuimen tuomio?

Vastaus


Suuren valkean valtaistuimen tuomiota käsitellään Ilm. 20:11-15 ja se on viimeinen tuomio, ennen kuin kadotetut heitetään tuliseen järveen. Tiedämme Ilm. 20:7-15 perusteella, että tämä tuomio tapahtuu sen jälkeen, kun tuhatvuotisen valtakunnan hallinto on päättynyt ja kun Saatana, Peto ja väärä Profeetta ovat heitetyt tuliseen järveen (Ilm. 20:7-10). Kaikkien ihmisten teot sisältävät kirjat avataan (Ilm. 20:12). Jumala palkitsee ja rankaisee jokaisen hänen tekojensa mukaan, olivatpa ne sitten hyviä tai pahoja, sillä hän tietää kaiken koskaan sanotun, tehdyn tai edes ajatellun (Ps. 28:4; 62:12; Room. 2:6; Ilm. 2:23; 18:6; 22:12).

Samoin avataan eräs toinen kirja, Elämän kirja (Ilm. 20:12). Sen kirjan mukaan päätetään, saako henkilö iankaikkisen elämän Jumalan kanssa, vai iankaikkisen rangaistuksen tulisessa järvessä. Vaikka kristityt ovat vastuullisia teoistaan, heille annetaan anteeksi Kristuksessa ja heidän nimensä on kirjoitettu Elämän kirjaan maailman luomisesta alkaen(Ilm. 17:8). Tiedämme Raamatun perusteella, että tällä tuomiolla "kuolleet tuomitaan sen perusteella, mitä kirjoihin on merkitty, kukin tekojensa mukaan" (Ilm. 20:12) ja että "jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitetään tuohon tuliseen järveen" (Ilm. 20:15).

Monet Raamatun kohdat tekevät selväksi sen, että viimeinen tuomio odottaa kaikkia ihmisiä, sekä uskovia että uskottomia. Jokainen seisoo aikanaan Kristuksen edessä ja hänet tuomitaan tekojensa perusteella. Vaikka on hyvin selvää, että valkean valtaistuimen tuomio on lopullinen tuomio, kristittyjen keskuudessa on erimielisyyksiä sen suhteesta muihin Raamatussa viitattuihin tuomioihin. Erimielisyydet koskevat erityisesti sitä, kenet tuomitaan suuren valkean valtaistuimen tuomiolla.

Jotkut kristityt uskovat Raamatun viittaavan kolmeen eri tulevaan tuomioon. Ensimmäinen tuomio on lampaiden ja vuohien tuomio eli kansakuntien tuomio (Matt. 25:31-36). Se tapahtuu suuren vaivanajan jälkeen, mutta ennen tuhatvuotisen valtakunnan alkua. Sen tarkoituksena on määritellä, ketkä pääsevät tuhatvuotiseen valtakuntaan. Toinen tuomio on uskovien ihmisten tekojen tuominta, josta käytetään usein ilmaisua "Kristuksen tuomioistuin" (bema) (2. Kor. 5:10). Tässä tuomiossa kristityt palkitaan teoistaan ja palveluistaan Jumalalle. Kolmas tuomioistuin on suuren valkoisen tuomioistuimen tuomio, joka tapahtuu tuhatvuotisen valtakunnan lopussa (Ilm. 20:11-15). Tämä on epäuskoisten tuomio. Heidät tuomitaan tekojensa perusteella ja määrätään iankaikkiseen rangaistukseen tulisessa järvessä.

Toiset kristityt taas uskovat näiden kaikkien kolmen tuomion viittaavan yhteen ja samaan lopulliseen tuomioon kolmen erillisen tuomion sijaan. Toisin sanoen, Ilm. 20:11-15 suuren valkean valtaistuimen tuomiossa uskovat ja epäuskoiset tuomitaan yhtä lailla. Ne, joiden nimi ei ole kirjoitettu Elämän kirjaan, tuomitaan tekojensa mukaan, jotta selviää, minkälaisen rangaistuksen he saavat tulisessa järvessä. Ne, joiden nimi ei ole kirjoitettu Elämän kirjaan, tuomitaan tekojensa mukaan, jotta selviää, minkälaisen rangaistuksen he saavat tulisessa järvessä. Tämän näkemyksen kannattajien mukaan Matt. 25:31-46 on myös kuvaus suuren valkean valtaistuimen tuomiosta. He viittaavat siihen tosiasiaan, että tämän tuomion lopputulos on sama kuin suuren valkean tuomioistuimen tuomio Ilm. 20:11-15:ssa. Lampaat (uskovat) perivät iankaikkisen elämän, kun taas vuohet (epäuskoiset) heitetään "iankaikkiseen rangaistukseen" (Matt. 25:46).

Riippumatta henkilön mielipiteestä koskien suuren valkean valtaistuimen tuomiota, on tärkeää aina muistaa tulevia tuomioita koskevat tosiasiat. Ensinnä, Jeesus Kristus on tuomari ja hän tuomitsee kaikki epäuskoiset ja heidät tuomitaan tekojensa mukaan. Raamatun mukaan on hyvin selvää, että epäuskoiset kartuttavat vihaa päällensä (Room. 2:5) ja että Jumala "maksaa jokaiselle hänen tekojensa mukaan" (Room. 2:6). Kristus tuomitsee myös uskovat, mutta koska Kristuksen vanhurskaus on vuodatettu heidän päällensä ja heidän nimensä on kirjoitettu Elämän kirjaan, palkitaan heidät tekojensa mukaan rangaistuksen sijaan. Room. 14:10-12 mukaan jokainen joutuu Kristuksen tuomioistuimen eteen ja jokainen joutuu tekemään tiliä Jumalalle.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mikä on suuren valkoisen valtaistuimen tuomio?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries