settings icon
share icon
Kysymys

Mitä Kristuksen veri tarkoittaa?

Vastaus


Ilmaisu "Kristuksen veri" esiintyy monesti Uudessa testamentissa ja sillä tarkoitetaan Jeesuksen uhrikuolemaa ja sovitustyötä meidän edestämme. Viittaus Pelastajan vereen merkitsee sitä tosiasiaa, että hän kuoli kirjaimellisesti ristillä, mutta myös se, että hän kuoli syntisten edestä.

Kristuksen veren sovitus syntien edestä on alkuisin Mooseksen laista. Kerran vuodessa pappi uhrasi eläinmen verta temppelin alttarilla sovituksena ihmisten synneistä. "Kun siis taivaan todellisuuden kuvat on näin puhdistettava, tulee itse todellisuus puhdistaa paremmin uhrein" (Hepr. 9:22). Mutta tämä veriuhri oli vaikutukseltaan rajallinen ja siksi se täytyi uhrata kerta toisensa jälkeen. Siinä oli kyse esikuva myöhemmin tulevasta "kertakaikkisesta" uhrista, jonka Jeesus antoi ristillä (Hepr. 7:27). Kun tuo uhri oli toimitettu, enää ei ollut tarvetta härkien ja lampaiden toistuville veriuhreille.

Kristuksen veri on Uuden liiton perusta. Ristinkuolemaansa edeltäneenä yönä Jeesus tarjosi viiniä opetuslapsilleen sanoen, "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne" (Luuk. 22:20). Viini kuvasti Kristuksen verta, joka vuodatettaisiin kaikkien häneen koskaan uskovien puolesta. Kun Jeesuksen veri virtasi ristillä, Vanhan liiton toistuvat eläinuhrit tulivat tiensä päähän. Niiden veri kykeni peittämään ihmisten synnit ainoastaan tilapäisesti, koska synti pyhää ja ääretöntä Jumalaa vastaan vaatii pyhän ja äärettömän uhrin. "Mutta uhrit päinvastoin muistuttavat synneistä joka vuosi. Mahdotontahan on, että härkien ja pukkien veri poistaisi synnit" (Hepr. 10:3-4). Härkien ja pukkien veri muistutti synnistä, mutta Kristuksen, "virheettömän ja tahrattoman karitsan kalliilla verellä" (1. Piet. 1:19) maksettiin syntien velka Jumalalle ja siksi muuta uhria ei tarvita. Jeesus sanoi kuollessaan, "Se on täytetty", ja hän tarkoitti juuri sitä sanoillaan. Lunastushinta synnistä oli maksettu kokonaisuudessaan. Näin hän oli "hankkinut meille ikiajoiksi lunastuksen" (Hepr. 9:12).

Kristuksen veri ei ainoastaan lunasta uskovia synnistä ja iankaikkisesta rangaistuksesta. Näiden lisäksi se "puhdistaa meidän omantuntomme kuoleman teoista, niin että voimme palvella elävää Jumalaa" (Hep. 9:12). Tämän vuoksi emme ole ainoastaan vapaat eläinten uhraamisesta, joka ovat "kuoleman teko" pelastuksen kannalta, vaan olemme niin ikään vapaat arvottomista ja hyödyttömistä lihallisista teoista Jumalan miellyttämiseksi. Koska Kristuksen veri on lunastanut meidät, olemme uusia luomuksia Kristuksessa (2. Kor. 5:17) ja hänen verensä kautta olemme vapautuneet synnistä palvellaksemme elävää Jumalaa, ylistääksemme häntä ja nauttiaksemme hänestä iankaikkisesti.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä Kristuksen veri tarkoittaa?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries