settings icon
share icon
Kysymys

Mikä on avain Jumalan tuntemiseen?

Vastaus


Sisimmässämme meillä on vahva halu tuntea muut ja että he tuntevat meidät. Mikä tärkeintä, kaikki haluavat tuntea Luojansa, vaikka he eivät tunnustaudukaan Jumalaan uskoviksi. Nykyaikainen mainonta lupaa täyttää kaikki halumme, tarpeemme, tiedonjanomme ja mitkä vain ovat pyyntömme. Kuitenkaan maailman tyhjät lupaukset eivät koskaan voi täyttää tarpeitamme niin kuin Jumalan tunteminen voit. Jeesus sanoi, "Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen" (Joh. 17:3).

Mikä on avain Jumalan tuntemiseen? Ensimmäiseksi meidän on hyväksyttävä se tosiasia, että ihminen ei voi syntisyytensä vuoksi omin avuin tuntea Jumalaa hyvin. Raamatun mukaan me kaikki olemme syntisiä (Room. 3) ja emme täytä pyhyyden vaatimuksia, jotta voisimme kommunikoida Jumalan kanssa. Raamattu opettaa myös, että synnin seuraus on kuolema (Room. 6:23) ja iankaikkinen tuho odottaa kuolevia, elleviät he hyväksy ja vastaanota Jeesuksen ristillä kärsimää sijaiskuoleman uhria. Näin ollen Jumalan tuntemiseksi meidän on ensin otettava hänet vastaan elämässämme. "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen" (Joh. 1:12). Tämän totuuden ymmärtäminen on elintärkeää. Jeesus teki selväksi, että hän yksin on tie taivaaseen ja Jumalan tuntemiseen, "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani" (Joh. 14:6).

Tämän matkan aloittamiseksi ei ole mitään muita vaatimuksia kuin näiden lupausten hyväksyminen ja vastaanottaminen. Jeesus antoi meille elämän hengen kuolemalla puolestamme, jotta syntimme eivät estäisi meitä tuntemasta Jumalaa. Kun olemme vastaanottaneet tämän, voimme aloittaa matkamme Jumalan tuntemiseen. Yksi tämän taipaleen keskeisiä aineksia on ymmärtää, kuinka Raamattu on Jumalan Sana ja kuinka se ilmoittaa meille Jumalan, hänen lupauksensa ja tahtonsa. Raamattua voidaan pitää rakkauskirjeenä meitä rakastavalta Jumalalta. Hän loi meidät ja hän haluaa meidän tuntevan hänet hyvin läheisesti. Hänen Sanaansa uppoutuminen on suurenmoinen tapa oppia Luojasta. Juuri sitä varten Jumala antoi sen meille. Tämä jatkaminen koko elämän ajan on tärkeää. Paavali kirjoittaa Timoteukselle, "Pidä sinä kiinni siitä, minkä olet oppinut. Sinähän olet siitä varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut. 15 Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen. Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä.”

Lopuksi, Jumalan tuntemiseen liittyy velvollisuus noudattaa, mitä luemme Raamatusta. Luotiinhan meidät hyviä tekoja varten (Ef. 2:10), jotta se toimisi osana Jumalan ja hänen tahtonsa julkistamista maailmalle. Meidän velvollisuutemme on elää uskomme mukaisesti; uskon, joka on tarpeen Jumalan tuntemiseksi. Me olemme tämän maan suola ja valo (Matt. 5:13-14), joiden tarkoituksena on maustaa maailma Jumalan tuntemuksella ja toimia ohjaavana valona pimeässä vaeltaville. Jumalan Sanan lukemisen ja ymmärtämisen lisäksi meidän on noudatettava sitä (Hepr. 12). Jeesus itse opetti Jumalan rakastamisen olevan kaikkein tärkeintä ja lähimmäistemme rakastamisen olevan yhtä tärkeää kuin itsemme rakastamisen (Matt. 22). Tämän käskyn noudattaminen on mahdotonta ilman, että luemme ja sovellamme Jumalan Sanassa ilmoitettuja totuuksia.

Nämä ovat avaimet Jumalan tuntemiseen. Tietysti elämässämme on muitakin alueita, kuten rukoileminen, jumalanpalvelus ja yhteys muiden uskovien kanssa. Mutta ne seuraavat päätöstämme vastaanottaa Jeesus ja hänen lupauksensa elämäämme. Meidän on myös hyväksyttävä, että emme voi omin voimin tuntea Jumalaa perusteellisesti. Näiden askeleiden jälkeen Jumala täyttää elämämme, antaa sille sisällön ja me kasvamme hänen tuntemisessaan.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mikä on avain Jumalan tuntemiseen?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries