settings icon
share icon
Kysymys

Rankaiseeko Jumala meitä tehdessämme syntiä?

Vastaus


Tähän kysymykseen vastaaminen edellyttää kahden asian erottamista, nimittäin rankaisemisen ja kurittamisen. Kaikkien Jeesukseen uskovien synnit, menneet, nykyiset ja tulevat, ovat kokeneet rangaistuksen ristillä. Meitä kristittyjä ei enää koskaan rangaista synneistämme. Se on jo tehty kerta kaikkisesti. Room. 8:1 opettaa: "Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa." Kristuksen uhrin johdosta Jumala näkee meissä Kristuksen vanhurskauden. Syntimme ovat naulatut Jeesuksen ristiin, emmekä koskaan enää kärsi rangaistusta niiden tähden.

Synti on kuitenkin osa elämäämme ja joskus Jumalan täytyy kurittaa meitä sen tähden. Jos me jatkamme synnillistä elämää, emmekä käänny siitä pois katuen, Jumala ohjaa meitä kurillaan. Jos hän ei niin tekisi, hän ei olisi rakastava ja huolehtiva Isä. Aivan kuten me kuritamme omia lapsiamme heidän parhaaksensa, samoin taivaallinen Isämme ohjaa lapsiaan heidän parhaakseen. Hepr. 12:7-13 mukaan, "Teidän kärsimyksenne on kasvatusta: Jumala kohtelee teitä omina poikinaan. Onko sellaista poikaa, jota isä ei kurittaisi? Jos te siis olette jääneet vaille kuritusta, josta kaikki muut ovat osansa saaneet, te olette äpäriä, ette laillisia lapsia. Kun maalliset isämme kurittivat meitä, me emme tohtineet vastustaa. Vielä paljon suurempi syy meillä on alistua taivaallisen Isämme tahtoon, sillä se takaa meille elämän. Isämme kurittivat meitä vain lyhyttä aikaa varten ja niin kuin heistä näytti hyvältä, mutta Jumalan kuritus koituu meidän todelliseksi parhaaksemme: me pääsemme osallisiksi hänen pyhyydestään. Vaikka kuritus ei sitä vastaan otettaessa koskaan tunnu iloiselta vaan ikävältä asialta, se lopulta antaa näin valmennetuille hedelmänsä: rauhan ja vanhurskauden."

Kurituksen avulla Jumala rakkaudella ohjaa lapsensa kapinasta kuuliaisuuteen. Kurin myötä silmämme aukeavat näkemään selvemmin elämämme Jumalan tavoin. Kuten kuningas Daavid totesi Psalmissa 32, kuritus saa meidät tunnustamaan syntimme ja tekemään parannuksen siitä. Näin ollen kurituksella on puhdistava vaikutus. Se auttaa meitä myös kasvamaan. Mitä enemmän me tiedämme Jumalasta, sen enemmän ymmärrämme hänen tahtoaan elämässämme. Kuritus antaa meille mahdollisuuden kasvaa ja tulla yhä enemmän Kristuksen kaltaiseksi (Room. 12:1-2). Kuritus on positiivista!

Meidän on muistettava, että synti on alati elämässämme täällä maan päällä (Room. 3:10, 23). Näin ollen emme ainoastaan kärsi synnin tuomasta Jumalan kurituksesta, vaan myös synnin aiheuttamista seurauksista elämässämme. Jos uskova varastaa jotakin, Jumala on valmis antamaan hänelle anteeksi, puhdistamaan hänet varkauden synnistä ja palauttamaan suhteen ennalleen itsensä ja katuvan syntisen kanssa. Yhteiskunnan säädökset tosin voivat johtaa ankariinkiin seuraamuksiin varkaudesta: sakkoihin ja vankeusrangaistukseen. Nämä ovat synnin luonnollisia seurauksia ja meidän on kärsittävä ne. Mutta Jumala käyttää näitäkin tilanteita hyväksi lisätäkseen uskoamme ja kirkastaakseen itseään.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Rankaiseeko Jumala meitä tehdessämme syntiä?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries