settings icon
share icon
Kysymys

Mitä tarkoitetaan sillä, että Jumala on kaikkialla läsnäoleva?

Vastaus


Monissa uskonnoissa Jumalaa pidetään kaikkialla läsnäolevana, mutta juutalaisuudessa ja kristinukossa tämä näkemys jaetaan edelleen transsendensiaan (Jumala on fyysisen maailman ulkopuolella) ja immanensiaan (Jumala sisältyy maailmaan ja on sen sisällä). Vaikka Jumala ei olekaan täysin punoutunut luomakuntaan (panteismi), hän on kuitenkin kaikkialla jokaisensa hetkenä.

Jumalan läsnäolo on katkeamaton kautta koko luodun maailman, vaikka se ei ilmene kaikille samalla tavalla samalla hetkellä. Joskus hän on aktiivinen tietyssä tilanteessa. Toisinaan hän taas ei ilmaise olemassaoloaan. Raamatun mukaan Jumala voi ilmaista itsensä jollekulle hyvin selvällä tavalla (Ps. 46:1; Jes. 57:15) ja kuitenkin hän voi olla tuona samaisena hetkenä mukana kaikissa muissakin maailmankaikkeuden tapahtumissa (Ps. 33:13-14). Kaikkialla läsnäoleminen on Jumalan keino ylittää ajan ja avaruuden asettamat rajat. Vaikka Jumala on kaikkialla ajasta ja avaruudesta riippumasta, hän ei ole rajoitettu mihinkään tiettyyn hetkeen tai paikkaan. Jumala on kaikkialla kaiken aikaa. Mikään molekyyli tai atomin osa ei ole niin pieni, että Jumala ei voi olla siinä. Mikään tähtijärjestelmä ei ole niin suuri, että Jumala ei voi sitä kattaa. Vaikka poistaisimme maailmankaikkeuden, Jumala olisi siitä silti tietoinen, koska hän on perillä kaikista mahdollisuuksista, olivatpa ne todellisia tai eivät.

Jumala on luonnollisesti mukana kaikissa luonnonjärjestelmissä, kaikin tavoin, kaiken aikaa ja kaikkialla (Jes. 40:12, Nah. 1:3). Jumala on aktiivisesti mukana kaikissa historian tapahtumissa ohjaten yliluonnollisesti ihmiskunnan kohtaloa (Ps. 48:7; 2. Aikak. 20:37; Daniel 5:5-6). Jumala kuuntelee erityisesti niitä, jotka rukoilevat häntä ja jotka rukoilevat muiden puolesta. Hän kuuntelee niitä, jotka ylistävät häntä, jotka pyytävät häneltä apua ja jotka rehellisesti etsivät häneltä anteeksiantoa (Ps. 46:1). Hän ilmenee erityisesti Pojassaan Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa (Kol. 2:19). Hän tuo itsensä julki salaperäisellä tavalla maailmanlaajuisessa maanpäällisessä seurakunnassa, jota tuonelan portit eivät voita.

Aivan kuten Jumalan kaikkitietäväisyys ei ole täysin ihmismielen ymmärrettävissä ja vaikuttaa paradoksaaliselta, samoin on laita Jumalan kaikkialla läsnäolemisen kanssa. Yksi asia on kuitenkin tärkeä näissä näennäisissä paradokseissa: Jumalan läsnäolo helvetissä, jonne pahat joutuvat ja missä he kärsivät Jumalan rajattoman ja loputtoman viha syntiensä tähden. Monet ovat sitä mieltä, että helvetti merkitsee eroa Jumalasta (Matt. 25:41). Jos näin on asianlaita, silloin Jumala ei voi olla paikassa, joka on hänestä erossa. Helvetissä olevat pahat kärsivät Jumalan iankaikkista vihaa. Ilm. 14:10 kertoo kuinka heitä vaivataan Karitsan edessä. Jumalan läsnäolo paikassa, jonne pahat joutuvat, saattaa olla tyrmistyttävää joillekuille. Tämä näennäinen paradoksi voidaan kuitenkin selittää seuraavasti. Jumala voi olla läsnä helvetissä, koska hänen olemuksensa täyttää maailmankaikkeuden (Kol. 1:17) ja koska hän ylläpitää kaikkea voimallaan (Hepr. 1:3). Kuitenkaan hän ei ole kaikkialla siunaamassa ja varjelemassa.

Samoin kuin synti toisinaan erottaa Jumalan lapsistaan (Jes. 52:9), hän on myös etäällä pahoista (San. 15:29) ja määrää jumalattomat aikojen lopussa iankaikkiseen rangaistukseen. Silti hän on heidän keskuudessaan. Hän tietää, että nuo sielut kärsivät helvetissä; hän tietää heidän ahdistuksensa, kyyneleensä ja tuskansa iankaikkisuudessa. Hän on sielläkin iankaikkisena muistutuksena heidän synneistään, joiden vuoksi he ovat joutuneet eroon muutoin heidän osakseen tulleista Jumalan siunauksista. Hän on siellä, mutta osoittaen ainoastaan vihaansa.

Hän on oleva samoin taivaassa tuoden julki kaikki siunauksensa, joita emme edes saata ymmärtää nyt. Hän osoittaa rakkautensa kaiken muun hyvän kera, ainoastaan hänen vihansa puuttuu. Jumalan kaikkialla läsnäolon pitäisi muistuttaa meitä siitä, että emme voi paeta häntä tehdessämme syntiä (Ps. 139:11-12). Voimme kuitenkin palata hänen luokseen katuen ja uskossa, missä ikinä olemmekaan (Jes. 57:16).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä tarkoitetaan sillä, että Jumala on kaikkialla läsnäoleva?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries