settings icon
share icon
Kysymys

Mikä on Jaakobin ahdistuksen aika?

Vastaus


Ilmaisu ”Jaakobin ahdistuksen aika” on lainaus Jeremias 30:7:stä, mikä kuuluu seuraavasti, "Voi! Suuri ja kauhea on se päivä, ei ole toista sen kaltaista. Se on ahdistuksen aika Jaakobille, mutta hän pelastuu siitä.”

Sitä edeltävissä Jeremiaan luvun 30:tä jakeissa Herra puhuu Jeremias-profeetalle Juudasta ja Israelista (Jer. 30:3-4). Jakeessa 3 Herra lupaa, kuinka eräänä päivänä hän palauttaa Juudan ja Israelin heidän esi-isilleen luvattuun maahan. Jae viisi kuvaa pelon ja rauhattomuuden aikaa. Jae kuusi vertaa sitä synnytystuskiin ja kärsimyksiin. Mutta Juudalla ja Israelilla on toivoa, koska Herra lupasi pelastaa Jaakobin, siis Juudan ja Israelin, tuosta ahdistuksen ajasta (jae 7).

Jer. 30:10-11 Herra lupaa, ”... Minä pelastan sinut kaukaisesta maasta, tuon jälkeläisesi pois sieltä, missä he ovat olleet vankeina. Jaakob palaa takaisin ja elää rauhassa, huolta vailla, kun kukaan ei häntä enää uhkaa. Minä olen sinun kanssasi ja pelastan sinut, sanoo Herra.”

Herra lupaa tuhota ne kansat, jotka pitivät Juudaa ja Israelia vankeudessa, eikä hän enää koskaan salli Jaakobin tulevan tuhotuksi. On tärkeää huomata, kuinka Herra kuvaa tätä aikaa kansansa kurittamisena. Hän sanoo Jaakobista, ”Kansoista, joiden sekaan sinut hajotin, minä teen lopun, mutta sinua minä en tuhoa. Silti en jätä sinua rankaisematta, vaan oikeudenmukaisesti kuritan sinua” (jae 11).

Jeremias 30:7 kuuluu, ”Voi! Suuri ja kauhea on se päivä, ei ole toista sen kaltaista.” Ainoa aikakausi, mihin tämä voi viitata, on ahdistuksenaika. Se on ennennäkemätön aikakausi ihmiskunnan historiassa.

Jeesus kuvaili ahdistuksenaikaa samalla tavoin kuin Jeremias. Matt. 24:6-8 hän kuvaili, kuinka siihen liittyy vääriä messiaita, sanomia sodista, nälänhätää ja maanjäristyksiä, jotka kaikki ovat synnytystuskien alkua.

Paavali samoin kuvaili ahdistuksenaikaa synnytystuskilla.1. Tess. 5:3 kertoo, "Juuri kun ihmiset sanovat: "Kaikki on hyvin, ei mitään hätää", tuho kohtaa heidät äkkiarvaamatta niin kuin synnytyspoltot raskaana olevan naisen, eivätkä he pääse pakoon." Nämä tapahtumat seuraavat seurakunnan ylöstempausta, joka on kuvattu 1. Tess. 4:13-18. Jakeissa 5:9 Paavali korostaa seurakunnan poissaoloa tuona aikana sanoilla, ”Jumala ei ole tarkoittanut, että saisimme osaksemme vihan vaan että pelastuisimme Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa.” Jumalan viha tarkoittaa hänen tuomiotaan epäuskoiselle maailmalle ja hänen kuritustaan Israelille ahdistuksenaikana.

Näitä synnytystuskia kuvaillaan yksityiskohtaisemmin Ilmestyskirjan luvuissa 6-12. Yksi syy ahdistuksenaikaan on Herran tarkoitus saattaa Israel takaisin helmaansa.

Kristuksen pelastajanaan vastaanottaneille Jaakobin ahdistuksen aika on syy Jumalan ylistämiseen, koska se todistaa Jumalan pitävän lupauksensa. Hän on luvannut meille iankaikkisen elämän Herramme Kristuksen kautta samoin kuin hän on luvannut oman maan, jälkipolven ja siunaukset Aabrahamille. Ennen kuin hän täyttää nuo lupaukset, hän kurittaa Israelin kansaa ankarasti, jotta he palaisivat hänen luokseen.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mikä on Jaakobin ahdistuksen aika?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries