settings icon
share icon
Vraag

Belooft God dat Hij ons niet meer zal geven dan we aankunnen?

Antwoord


In 1 Korintiërs 10:13 lezen we: "Geen één verleiding is zó groot, dat je er niet tegenop zou kunnen. Want God laat je nooit in de steek. Hij zal niet toestaan dat je het zó moeilijk krijgt, dat je het niet meer aankan. Want Hij zal, als er verleidingen komen, ook voor de oplossing zorgen. Daardoor zul je sterk genoeg zijn om de juiste beslissingen te nemen." Deze Schrifttekst onderwijst ons een geweldig principe. Als we van Hem zijn, dan zal God niet toestaan dat er enige moeilijkheid in ons leven zal komen die we niet aankunnen. In elke beproeving en elke test waar we mee te maken krijgen, zal God ons trouw blijven: Hij zal een manier mogelijk maken waarop we die beproeving kunnen doorstaan. We hoeven niet te zwichten voor de zonde. We kunnen God in alle omstandigheden gehoorzaam blijven.

We hebben dus een goddelijke bemoediging op ons christelijk levenspad. Het gebed "red ons van het kwaad" (Matteüs 6:13) zal verhoord worden. Maar, deze beloften betekenen niet dat we nooit problemen zullen hebben. Integendeel. Jezus zei: "Jullie zullen in de wereld veel moeilijkheden hebben" (Johannes 16:33). De sleutel vinden we in Jezus' volgende woorden: "Maar houd moed: Ik heb de wereld overwonnen." (Johannes 16:33)

Paulus en zijn metgezellen werden zwaar beproefd toen zij het evangelie naar nieuw territorium brachten. Hier volgt hun getuigenis: "We willen dat jullie weten wat een grote moeilijkheden we in Asia hebben gehad. Het was bijna niet te verdragen. We gingen er maar van uit dat ons doodvonnis al was getekend. Zo leerden we dat we niet op onze eigen kracht moeten vertrouwen. Nee, we moeten altijd vertrouwen op God, die de doden weer levend maakt" (2 Korintiërs 1:8-9). Het lijkt erop dat Paulus daadwerkelijk zwaarder werd beproefd dan hij aankon: "niet te verdragen". Dit leidt ons echter naar een andere waarheid, en dat is dat onze kracht om beproevingen en problemen te doorstaan niet van onszelf komt, maar van God. En dat is precies wat Paulus zei: "Zo leerden we dat we niet op onze eigen kracht moeten vertrouwen. Nee, we moeten altijd vertrouwen op God..." (2 Korintiërs 1:9). Paulus gaat verder met een verheerlijking van de Heer vanwege Zijn verlossing (vers 10) en een nadruk op de effectiviteit van de gebeden van de gemeente (vers 11).

Wat ons ook mag overkomen, wat ons ook mag verleiden, welke tragedie ons ook zal treffen, in Gods kracht zullen wij het aankunnen. In alle omstandigheden kunnen we de geestelijke overwinning behalen, door Christus. Het leven is niet gemakkelijk. Het is een feit dat we vaak een "uitweg" nodig hebben. Het leven is zwaar, maar als we vertrouwen op Gods genadige beloften, dan kunnen wij het aan.

Wij zijn "meer dan overwinnaars" in Christus (Romeinen 8:37). "Want iedereen die uit God geboren is, overwint de dingen van de wereld. We overwinnen de dingen van de wereld door ons geloof" (1 Johannes 5:4). Het "aankunnen" van de beproevingen en verleidingen van de wereld is dat we ze overwinnen, net zoals David in Gods kracht de overwinning behaalde op Goliat. Boosaardige plannen en moeilijke omstandigheden zullen uiteindelijk niet zegevieren. "Hoe we ook altijd zijn tegengewerkt,

toch zijn we niet overwonnen" (Psalm 129:2). Onze beproevingen hebben een doel. Wij hebben de wapenrusting van God en het voorrecht dat we tot Hem mogen bidden. God zal ervoor zorgen dat onze beproevingen ons geloof niet zullen overrompelen. Onze positie als kinderen van God is zeker; wij zullen deze beproevingen heelhuids doorstaan. "Want ik weet zeker dat...niets op deze aarde ons zal kunnen losmaken van de liefde van God. Die liefde heeft God ons gegeven door Jezus Christus, onze Heer." (Romeinen 8:38-39)

English



Terug naar Nederlandse home page

Belooft God dat Hij ons niet meer zal geven dan we aankunnen?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries