settings icon
share icon
Vraag

Zijn geloof in God en wetenschap tegenstrijdig?

Antwoord


Wetenschap wordt gedefinieerd als: “de waarneming, identificatie, beschrijving, experimenteel onderzoek en theoretische verklaring van fenomenen”. De wetenschap is een methode die door de mensheid kan worden aangewend om een beter begrip te verkrijgen van het natuurlijke universum. Het is een zoektocht naar kennis door middel van observaties en gissingen. De vooruitgang van de wetenschap toont de reikwijdte van de menselijke logica en het menselijke voorstellingsvermogen. Maar het geloof van een Christen in de wetenschap zou nooit op hetzelfde niveau moeten staan als ons geloof in God. Een Christen kan een geloof in God en een respect voor de wetenschap hebben, als we maar in gedachten houden welke van de twee perfect is en welke dat niet is.

Ons geloof in God is een geloof uit vertrouwen. We vertrouwen op Zijn Zoon voor onze verlossing, op Zijn Woord voor de instructies die er voor ons in staan, en op Zijn Heilige Geest om ons te leiden. Ons geloof in God zou absoluut moeten zijn, omdat we op een almachtige, alwetende Schepper vertrouwen als we ons geloof in God stellen. Ons geloof in de wetenschap zou intellectueel moeten zijn en niets meer dan dat. We kunnen erop rekenen dat de wetenschap vele grote dingen kan bereiken, maar we kunnen er ook op rekenen dat de wetenschap fouten kan maken. Als we op de wetenschap gaan vertrouwen, dan maken we onszelf afhankelijk van imperfecte, zondige, gelimiteerde stervelingen. De wetenschap heeft het in de geschiedenis over veel zaken al ronduit bij het verkeerde eind gehad, zoals de vorm van de aarde, de mogelijkheid van luchtvaart, vaccines, bloedtransfusies en zelfs voortplanting. Er is nog nooit bewezen dat God het ooit bij het verkeerde eind heeft gehad.

De waarheid is voor een Christen niets om bang voor te zijn. Er is dus geen enkele reden voor een Christen om goed uitgevoerde wetenschap te vrezen of te haten. Wanneer we meer leren over Gods ontwerp van het universum, dan helpt dit de hele mensheid om de wonderbaarlijkheid van de schepping meer te waarderen. De uitbreiding van onze kennis helpt ons om ziektes, onwetendheid en verkeerde ideeën te bestrijden. Maar er kunnen gevaarlijke situaties ontstaan wanneer wetenschappers hun geloof in de menselijke logica hoger inschatten dan het geloof in onze Schepper. Deze mensen zijn niet anders dan mensen die zich aan een religie toewijden; ze kiezen ervoor om op de mens te vertrouwen en zullen feiten vinden om deze keuze te verdedigen.

En toch geven de meeste rationele wetenschappers, zelfs de wetenschappers die weigeren in God te geloven, toe dat ons begrip van het universum verre van compleet is. Zij zullen toegeven dat noch God noch de Bijbel door middel van de wetenschap bewezen of weerlegd kan worden, net zoals veel van hun eigen favoriete theorieën uiteindelijk niet bewezen of weerlegd kunnen worden. De wetenschap wordt verondersteld een werkelijk neutrale discipline te zijn die alleen naar de waarheid streeft, en niet naar bewijs of een agenda met andere motivaties. En het is altijd Gods bedoeling geweest dat we Hem in geloof benaderen, niet met logica.

Een groot gedeelte van de wetenschap ondersteunt het bestaan en de werken van God. Psalm 19:1 zegt: “De hemel verhaalt van Gods majesteit, het uitspansel roemt het werk van zijn handen.” Terwijl de moderne wetenschap steeds meer over het universum ontdekt, vinden we steeds meer bewijs voor de Schepping. De wonderbaarlijke complexiteit en replicatie van het DNA, de ingewikkelde en met elkaar verbonden wetten van de natuurkunde en de absolute harmonie van de voorwaarden voor het leven en de chemie hier op aarde zijn allemaal zaken die de boodschap van de Bijbel ondersteunen. Een Christen zou wetenschappelijk onderzoek dat de waarheid nastreeft moeten omarmen, maar de “priesters van de wetenschap” die de menselijke kennis boven God plaatsen moeten afwijzen.

English



Terug naar Nederlandse home page

Zijn geloof in God en wetenschap tegenstrijdig?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries