settings icon
share icon
Vraag

Moet je gedoopt zijn om de communie te kunnen ontvangen?

Antwoord


Er staat niet in de Schrift vermeld dat je gedoopt moet zijn voordat je kunt deelnemen aan het avondmaal (ofwel de communie, of het breken van het brood). Maar voor deelname aan het avondmaal geldt dezelfde eis als voor de doop, namelijk dat je verlost moet zijn door geloof in de dood, begrafenis en opstanding van Jezus Christus.

Het avondmaal is door Jezus ingesteld toen Hij het Pesach-maal at met Zijn leerlingen op de avond vóór Zijn kruisiging (Matteüs 26:20-28). In Matteüs 28:19, na de dood en opstanding van onze Heer, gaf Hij de grote zendingsopdracht aan Zijn leerlingen om de wereld in te trekken en Zijn Evangelie te onderrichten. Jezus vervolgde deze opdracht met een gebod om de nieuwe gelovigen te dopen. De waterdoop in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest is sinds het allereerste begin van de Kerk gepraktiseerd. De enige vereiste, zoals boven omschreven, is dat de dopeling zijn of haar vertrouwen heeft geplaatst in de Heer Jezus Christus als Verlosser. De doop verbeeldt de verlossingservaring en is een daad van gehoorzaamheid aan onze Heer. Door veel Bijbelgeleerden wordt de doop beschouwd als de eerste stap naar Christelijk discipelschap.

Het avondmaal is een manier voor gelovigen in Christus om samen te zijn met hun Heer en Zijn dood te gedenken. De doop is een belangrijk kenmerk voor gelovigen in Christus. Iemand die nog nooit gedoopt is kan een gelovige zijn, maar heeft zichzelf nog niet openbaar kenbaar gemaakt als Christen en heeft nog niet de eerste stap gezet naar gehoorzaamheid aan Christus. Misschien is dat de reden dat sommige kerken de doop verplicht stellen voordat je kunt deelnemen aan het avondmaal. Maar nogmaals: in de Bijbel staat dit nergens zo voorgeschreven.

English



Terug naar Nederlandse home page

Moet je gedoopt zijn om de communie te kunnen ontvangen?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries