settings icon
share icon
Vraag

Hoe stierven de twaalf apostelen? Is de dood van de apostelen in de Bijbel vastgelegd?

Antwoord


De enige dood van een apostel die in de Bijbel is vastgelegd is de dood van Jakobus (Handelingen 12:2). Koning Herodes liet Jakobus “met het zwaard” doden. Hiermee wordt waarschijnlijk een onthoofding bedoeld. De omstandigheden rondom de dood van de overige apostelen kennen we alleen maar uit de tradities van de kerk, dus we moeten eigenlijk niet te veel belang hechten aan deze andere verslagen. De meest aanvaardde kerktraditie over de dood van een apostel stelt dat de apostel Petrus in Rome werd gekruisigd, ondersteboven en op een X-vormig kruis, waardoor de profetie van Jezus werd vervuld (Johannes 21:18). Hierbeneden volgen de populairste “tradities” met betrekking tot de dood van de overige apostelen.

Matteüs onderging in Ethiopië het martelaarschap toen hij met een zwaard werd gedood. Johannes stond oog in oog met het martelaarschap toen hij in een enorm vat met kokende olie werd gekookt, tijdens een golf van vervolgingen in Rome. Maar hij werd op een wonderlijke manier van de dood gered. Johannes werd vervolgens veroordeeld tot dwangarbeid in de mijnen op het gevangeniseiland Patmos. Hij schreef zijn profetische boek Openbaring op Patmos. De apostel Johannes werd later bevrijd en hij keerde naar het hedendaagse Turkije terug. Hij stierf op hoge leeftijd en was de enige apostel die een vredige dood stierf.

Jakobus, de broer van Jezus (officieel geen apostel), was de leider van de kerk in Jeruzalem en werd van de zuidoostelijke toren van de Tempel meer dan dertig meter naar beneden gegooid toen hij weigerde om zijn geloof in Christus te ontkennen. Toen ontdekt werd dat hij de val had overleefd, werd Jakobus door zijn vijanden doodgeknuppeld. Dit was dezelfde toren waar Satan Jezus mee naartoe had genomen toen hij Hem op de proef stelde.

Bartolomeüs, ook bekend als Natanaël, was een zendeling in Azië. Hij getuigde in het hedendaagse Turkije en werd vanwege zijn prediking in Armenië vermoord, toen hij met de zweep tot de dood werd geslagen. Andreas werd in Griekenland op een X-vormig kruis gekruisigd. Nadat hij door zeven soldaten zwaar was gegeseld, bonden zij zijn lichaam met koorden aan het kruis om zijn lijdensweg te verlengen. Zijn volgelingen berichtten dat Andreas, toen hij naar het kruis werd geleid, de volgende woorden sprak: “Ik heb al lang naar dit gelukkige uur uitgekeken en heb dit al lang verwacht. Het kruis is ingezegend door het lichaam van Christus dat eraan heeft gehangen.” Twee dagen lang, tot aan zijn dood, bleef hij tot zijn folteraars prediken. De apostel Tomas werd in India, tijdens één van zijn zendingsreizen om daar de kerk te vestigen, met een speer doorboord. Mattias, de apostel die was gekozen om de plaats in te nemen van de verrader Judas Iskariot, werd gestenigd en vervolgens onthoofd. De apostel Paulus werd in 67 na Christus door de kwaadaardige keizer Nero gefolterd en vervolgens onthoofd. Er bestaan ook tradities over de overige apostelen, maar geen enkele hiervan heeft enige betrouwbare historische of traditionele ondersteuning.

Het is niet zo belangrijk hoe de apostelen stierven. Wat belangrijk is, is dat zij allemaal bereid waren om voor hun geloof te sterven. Als Jezus niet uit de dood was opgestaan, dan zouden Zijn discipelen dit geweten hebben. Niemand is bereid te sterven voor iets waarvan hij weet dat het een leugen is. Het feit dat zij allemaal bereid waren om een gruwelijke dood te sterven door te weigeren om hun geloof in Christus af te zweren is een belangrijk bewijsstuk voor het feit dat zij werkelijk getuigen waren geweest van de opstanding van Jezus Christus.

English



Terug naar Nederlandse home page

Hoe stierven de twaalf apostelen? Is de dood van de apostelen in de Bijbel vastgelegd?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries