settings icon
share icon
Vraag

Hoe kan ik zeker weten dat ik naar de Hemel ga als ik sterf?

Antwoord


Weet jij zeker dat jij het eeuwige leven hebt en dat je naar de Hemel gaat als je sterft? God wil dat je daar zeker van bent! De Bijbel zegt: “Ik heb dit geschreven aan u, die in de Zoon van God gelooft, om u de zekerheid te geven dat u eeuwig leven hebt” (1 Johannes 5:13). Stel dat je op dit moment voor God stond en Hij vroeg aan je, “Waarom zou ik jou in de Hemel binnen laten?” Wat zou je zeggen? Het zou kunnen dat je niet weet wat je moest antwoorden. Wat je moet weten is dat God van ons houdt. Hij heeft ervoor gezorgd dat we zeker kunnen weten waar we de eeuwigheid door zullen brengen. De Bijbel zegt het als volgt:”Want God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft” (Johannes 3:16).

We moeten eerst begrijpen wat het probleem is dat ons tegenhoudt de Hemel in te gaan. Het probleem is dit: onze zondige aard zorgt ervoor dat we geen relatie met God kunnen hebben. We zijn zondaars van aard, maar we kiezen er ook voor. “Alle mensen hebben gezondigd en missen daardoor God nabijheid” (Romeinen 3:23). Wij kunnen onszelf niet redden. “Door Zijn genade bent u gered; doordat u in Hem ging geloven. Dat is niet uw eigen verdienste, maar een geschenk van God. Niemand zal zich erop kunnen beroemen het zelf gepresteerd te hebben” (Efeziërs 2:8-9). Wij verdienen de dood en de hel. “De zonde betaalt een hard loon: De dood!” (Romeinen 6:23).

God is heilig en eerlijk en moet zonde bestraffen. Maar Hij houdt van ons en heeft voorzien in vergeving van onze zonde. Jezus zei:”Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Ik ben de enige weg tot de Vader” (Johannes 14:6). Jezus stierf voor ons aan het kruis:”Christus heeft ook geleden. Hij is eenmaal voor onze zonden gestorven, als een onschuldige voor de schuldigen. Hij heeft dat gedaan om ons bij God terug te brengen. Maar hoewel Zijn lichaam gestorven is, is het door de Geest weer levend gemaakt” (1 Petrus 3:18). Jezus was weer levend gemaakt uit de dood:”Hij heeft Jezus voor onze zonden laten sterven en Hem uit de dood laten terugkomen om ons rechtvaardig te verklaren” (Romeinen 4:25).

Zo, terug naar de oorspronkelijke vraag: “Hoe kan ik zeker weten dat ik naar de Hemel ga als ik sterf?” Het antwoord is dit: geloof in Jezus Christus de Heer en je zult gered worden (Handelingen 16:31). “Maar allen die Hem wel aanvaard hebben, heeft Hij het recht gegeven kinderen van God te worden” (Johannes 1:12). Jij kunt het eeuwige leven ontvangen als een GRATIS GESCHENK. “Maar de genade van God geeft wat niemand verdient: Eeuwige leven met Christus Jezus, onze Here” (Romeinen 6:23). Je kunt nu al een vol en zinnig leven leiden. Jezus zei:”Ik ben gekomen om mijn schapen leven in overvloed te geven” (Johannes 10:10). Jij kan de eeuwigheid met Jezus doorbrengen in de Hemel, want Hij beloofde:”Waar mijn Vader woont, zijn vele huizen. Als dat niet zo was, zou Ik het u wel gezegd hebben. Ik ga er nu heen om alles voor u in orde te maken. Wanneer Ik daarmee klaar ben, kom Ik terug om u op te halen. Dan mag u voor altijd bij Mij zijn” (Johannes 14:2-3).

Als jij Jezus Christus als jouw Verlosser wilt aanvaarden en vergeving wilt ontvangen van God, dan is hier een gebed wat je kunt bidden. Het opzeggen van dit of een ander gebed alleen zal je niet redden. Het is alleen het vertrouwen in Jezus Christus dat voor vergeving van jouw zonden zorgt. Dit gebed is gewoon een manier om aan God te laten zien dat je gelooft in Hem en om Hem te bedanken voor het feit dat Hij voor jouw vergeving heeft gezorgd. “God, ik weet dat ik tegen U gezondigd heb en dat ik het verdien gestraft te worden. Maar Jezus nam de straf die ik verdien op zich zodat ik vergeven kon worden door te geloven in Hem. Ik keer me af van mijn zonden en plaats mijn vertrouwen in U voor Verlossing. Dank U voor Uw geweldige genade en barmhartigheid! Amen!”

Heb je het besluit vóór Christus genomen naar aanleiding van wat je hier gelezen hebt? Indien “ja” klik op de “ik heb Christus vandaag aangenomen” - knop hieronder.
English



Terug naar Nederlandse home page

Hoe kan ik zeker weten dat ik naar de Hemel ga als ik sterf?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries