settings icon
share icon
Vraag

Hoe kan ik weten wanneer God mij vertelt om iets te doen?

Antwoord


Bid, vooral als je niet zeker weet wat Gods wil voor je leven is. "En als je een keer niet weet wat je moet doen, mag je God om wijsheid vragen. God geeft die altijd, zonder boos te zijn dat je het zelf niet weet" (Jakobus 1:5). "Wees stil en verwacht alles van de Heer" (Psalmen 37:7). Als je niet waar je om moet bidden, kun je altijd Bijbelverzen als het volgende persoonlijk maken: "Laat me weten wat ik moet doen, want ik vertrouw op U" (Psalmen 143:8), of: "Heer, laat me weten wat U met mij van plan bent. Vertel me wat ik moet doen." (Psalmen 25:5)

De belangrijkste manier waarop God ons dingen opdraagt is met zijn Woord. "Alles wat God [in de Boeken] heeft laten opschrijven, is nuttig. Het kan de mensen iets leren, hen beschermen tegen verkeerd onderwijs over het geloof en hen opvoeden tot een leven zoals God het wil" (2 TimoteĆ¼s 3:16). Als de Schrift ons iets gebiedt, dan is er geen reden om te aarzelen en je af te vragen of het werkelijk Gods wil voor ons is. Hij houdt zo veel van ons dat Hij ons al een duidelijke en heldere handleiding voor het leven heeft gegeven: de Bijbel. "De wet van de Heer is volmaakt en richt de mensen op God. De woorden van de Heer zijn te vertrouwen en geven de mensen wijsheid" (Psalmen 19:8). "Hoe kan een jong mens zuiver leven? Door te leven volgens uw woord" (Psalmen 119:9). Daarnaast spreekt God Zichzelf nooit tegen, dus Hij zal nooit iets van je vragen wat tegen de Schrift ingaat. Hij zal nooit van je verlangen dat je zondigt. Hij zal nooit van je vragen om iets te doen wat Jezus Christus niet zou doen. We moeten in de Bijbel duiken, zodat we zullen weten welke handelingen overeenstemmen met Gods standaarden. "Houd de woorden van dit wetboek altijd in je gedachten. Denk er dag en nacht over na. Want alleen dan zul je precies kunnen doen wat er in staat. En dan zul je altijd succes hebben. Alles wat je doet, zal lukken." (Jozua 1:8)

Christenen hebben bovendien de Heilige Geest om te onderscheiden wat al dan niet Gods wil voor hun leven is. "Maar als de Geest van de waarheid gekomen is, zal Hij jullie de hele waarheid laten zien" (Johannes 16:13). Soms zal de Heilige Geest ons geweten bezwaren als we een verkeerde beslissing (willen) nemen, of Hij zal ons vrede geven en ons bemoedigen wanneer we naar de juiste beslissing neigen. Zelfs als Hij niet op een dergelijke merkbare wijze ingrijpt, kunnen we erop vertrouwen dat Hij altijd de touwtjes in handen heeft. Soms zal God een situatie voor ons veranderen zonder dat we het ook maar in de gaten hebben. "En Ik zal jullie aldoor leiden..." (Jesaja 58:11)

Als God van je vraagt om in geloof een sprong in het onbekende te wagen, wees dan bemoedigd door zijn tegenwoordigheid. "Wees vastberaden en vol vertrouwen! Wees dus nooit bang. Want Ik, je Heer God, ben met je, waar je ook gaat" (Jozua 1:9). En vergeet niet: "Gooi alles waar je je zorgen over maakt maar in Gods handen, want Hij zorgt voor je" (1 Petrus 5:7). "Vertrouw met je hele hart op de Heer, en vertrouw niet op je eigen wijsheid. Overleg al je plannen met Hem. Dan zal Hij je leven leiden." (Spreuken 3:5-6)

Wat we niet moeten verwachten, is dat we hoorbare stemmen van God zullen ervaren. Er bestaat vandaag de dag een gevaarlijke trend, waarin mensen een "woord van de Heer" willen horen, naast wat Hij ons al in de Bijbel heeft gegeven. "De Heer heeft mij gezegd..." is een lijfspreuk geworden van een door persoonlijke ervaringen gedreven christendom. Helaas wordt wat de een "van God heeft gehoord" vaak tegengesproken door wat een ander "van God heeft gehoord", en deze buiten-Bijbelse openbaringen zijn bijzonder verscheurend gebleken — de ene na de andere gemeente is uiteengeslagen doordat de ene mens denkt een belangrijkere ervaring met God te hebben gehad dan anderen. Dit leidt tot chaos, waar niemand bij gediend is behalve de satan, die maar heel graag tweedracht wil zaaien onder gelovigen. We zouden in dit soort aangelegenheden een voorbeeld moeten nemen aan de apostel Petrus. Ondanks de wonderbaarlijke ervaring die hij had bij de Transfiguratie van Jezus, waar hij aanschouwde hoe de verheerlijkte Christus met Mozes en Elia sprak, weigerde Petrus op die ervaring te vertrouwen. In plaats daarvan zei hij: "En ik geloof ook stellig wat de profeten vroeger hebben geprofeteerd. Het is belangrijk dat jullie goed op hun woorden letten. Want ze zijn de waarheid. Hun woorden geven licht in jullie hart, net zoals een brandende lamp licht geeft op een donkere plaats. " (2 Petrus 1:18-19)

English



Terug naar Nederlandse home page

Hoe kan ik weten wanneer God mij vertelt om iets te doen?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries