settings icon
share icon

Ruths

Forfatter: Ruths Bog nævner ikke specifikt sin forfatter. Traditionen er, at Ruths Bog blev skrevet af profeten Samuel.

Forfattetidspunkt: Det præcise tidspunkt for, hvornår Ruths Bog blev skrevet, er usikkert. Men den dominerende holdning er, at den blev skrevet på et tidspunkt mellem 1011 og 931 f.Kr.

Formålet med Skriftet: Ruths Bog blev skrevet til israelitterne. Den lærer os, at ægte kærlighed nogle gange kræver en kompromisløs offervilje. Uanset vores lod i livet, kan vi leve efter Guds forskrifter. Ægte kærlighed og venlighed vil blive belønnet. Gud velsigner til overflod dem, der søger at leve et liv i lydighed. Når man lever i lydighed, giver det ikke plads til "uheld" i Guds plan. Gud er barmhjertig mod de barmhjertige.

Nøglevers: Ruth 1:16, "Men Ruth svarede: 'Du må ikke tvinge mig til at forlade dig og vende tilbage. Nej, hvor du går hen, vil jeg gå, hvor du bor, vil jeg bo; dit folk er mit folk, og din Gud er min Gud.'"

Ruth 3:9, "'Hvem er du?' spurgte han, og hun svarede: 'Jeg er Ruth, din trælkvinde. Bred din kappe over din trælkvinde, for du er løser.'"

Ruth 4:17, "Nabokonerne gav ham navn og sagde: 'No'omi har fået en søn!' De gav ham navnet Obed, og han blev far til Davids far Isaj."

Kort opsummering: Rammen for Ruths Bog begynder i det hedenske land Moab, en region nordøst for det Døde Hav, men bevæger sig så til Betlehem. Denne sande beretning sker i de mørke dage, hvor israelitterne fejler og begår oprør, kaldet Dommertiden. En tørke tvinger Elimelek og hans kone, No'omi, væk fra deres israelitiske hjem til landet Moab. Elimelek dør, og No'omi er efterladt med sine to sønner, som gifter sig med to, moabitiske kvinder, Orpa og Ruth. Senere dør begge sønnerne, og No'omi er nu alene med Orpa og Ruth i et fremmed land. Orpa vender tilbage til sine forældre, men Ruth beslutter sig for at blive hos No'omi, og de rejser til Betlehem sammen. Denne fortælling, der handler om kærlighed og hengivenhed, fortæller om Ruths endelige ægteskab med en rig mand kaldet Boaz, som hun får en søn, Obed, med, som bliver bedstefar til David, og forfader til Jesus. Det er lydigheden, der bringer Ruth ind i Kristi privilegerede stamtræ.

Foregribelser: Et stort tema i Ruths Bog handler om det at være løser. Boaz, som er Ruths slægtning på hendes mands side, handlede på sin pligt som den står beskrevet i Moseloven, om at indløse en forarmet slægtning fra hans eller hendes omstændigheder (3. Mos. 25:47-49). Dette scenarie gentages af Kristus, som køber os, de åndeligt forarmede, fri fra syndens slaveri. Vores Himmelske Fader sendte Sin egen Søn til korset, så at vi kunne blive Guds børn og Kristi brødre og søstre. Han er vores Løser, og vi bliver derved Hans slægtninge.

Praktisk anvendelighed: Vi ser klart vores store Guds suverænitet i Ruths Bog. Han ledte hende hvert skridt på vejen til at blive Sit barn og opfylde Sin plan med hende, så hun kunne blive en forfader til Jesus Kristus (Matthæus 1:5). På samme måde kan vi være forvissede om, at Gud har en plan for hver af os. Præcis lige som No'omi og Ruth stolede på, at Han ville tage sig af dem, bør vi også gøre det.

I Ruth ser vi et eksempel på den dydige kvinde fra Ordsprogenes Bog 31. Udover at være hengiven overfor sin familie (Ruth 1:15-18; Ordsprogene 31:10-12) og hendes trofaste afhængighed af Gud (Ruth 2:12; Ordsprogene 31:30), ser vi også i Ruth en kvinde med gudelig tale. Hendes ord er kærlige, venlige og respektfulde, både overfor No'omi og Boaz. Der står om den dydige kvinde i Ordsprogenes Bog 31, at "Hun tager til orde med visdom, der er venlig belæring i hendes tale" (v. 26). Vi kunne lede langt og længe for at finde en kvinde i dag, der er en lige så værdig rollemodel for os som Ruth.

English



Gammeltestamentlig Oversigt

Bibeloversigt


Vend tilbage til den danske hjemmeside

Ruths
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries