settings icon
share icon

Jonas' bog

Forfatter: Jonas' bog 1:1 identificerer specifikt profeten Jonas som værende forfatteren til Jonas' bog.

Forfattetidspunkt: Jonas' bog blev sandsynligvis skrevet imellem år 793 og 758 f.Kr.

Formålet med skriftet: Ulydighed og vækkelse er nøgletemaer i denne bog. Jonas' oplevelse i hvalens bug giver ham muligheden for at søge en unik udfrielse, og han omvender sig, imens han befinder sig på dette helt unikke tilflugtssted. Hans indledende ulydighed fører ikke blot til hans egen, personlige vækkelse, men også til ninevitternes. Mange anser den vækkelse, som Jonas' bringer til Nineve, som værende en af de største, evangelistiske indsatser nogensinde.

Nøglevers: Jonas' bog 1:3, "Men Jonas ville flygte til Tarshish, bort fra Herren…"
Jonas' bog 2:1, "Herren befalede en stor fisk at sluge Jonas, og Jonas var i fiskens bug tre dage og tre nætter."
Jonas' bog 2:3, "I min nød råbte jeg til Herren, og han svarede mig; fra dødsrigets dyb råbte jeg om hjælp, og du hørte mig."
Jonas' bog 3:10, "Da Gud så, at de vendte om fra deres onde vej, fortrød han og bragte ikke den ulykke over dem, som han havde truet dem med."

Kort opsummering: Jonas' frygt og stolthed fik ham til at løbe bort fra Gud. Han ønskede ikke at tage til Nineve og prædike omvendelse til folket, som Gud havde befalet ham, fordi han følte, at de var hans fjender, og fordi han var overbevist om, at Gud ikke ville gøre alvor af Sin trussel om at udslette byen. Han går i stedet ombord på et skib med retning mod Tarshish, hvilket ligger i den modsatte retning. En voldsom storm får snart besætningen til at kaste lod, og nå frem til, at Jonas' er problemet. De kaster ham overbord, og han bliver slugt af en stor fisk. Jonas befinder sig i dens bug i 3 dage og 3 nætter, og i den tid omvender han sig overfor Gud fra sin synd, og fisken kaster ham op på tørt land (vi undrer os over, hvorfor det tog ham så lang tid om at omvende sig). Jonas tager så på den ca. 800 km lange rejse til Nineve, og fører byen til en stor vækkelse. Men profeten er utilfreds (og surmuler faktisk), i stedet for at være taknemmelig, da Nineve omvender sig. Jonas lærer dog sin lektie, da Gud bruger en vind, en olieplante og en orm til at vise Ham, at Han er barmhjertig.

Foregribelser: At Jonas er et billede på Kristus, fremgår klart af Jesu egne ord. I Matthæusevangeliet 12:40-41 erklærer Jesus, at Han vil befinde sig i graven i lige så lang tid, som Jonas befandt sig i hvalens bug. Han fortsætter med at sige, at hvor ninevitterne omvendte sig på grund af Jonas' prædiken, forkastede farisæerne og de skriftkloge, som forkastede Jesus, En der var langt større end Jonas. På samme måde, som Jonas, hvad omvendelse og frelse angår, bragte sandheden om Gud til ninevitterne, bringer også Jesus det samme budskab (Jonas 2:9; Johannes 14:6) om Guds frelse, der kun sker igennem Ham (Romerne 11:36).

Praktisk anvendelighed: Vi kan ikke skjule os fra Gud. Det, Han ønsker at gøre igennem os, vil komme til at ske, uanset hvor meget vi protesterer eller står ham imod. Efeserbrevet 2:10 minder os om, at Han har en plan for os, og vil sørge for, at vi indretter os efter disse planer. Hvor meget lettere vil det ikke være for os, hvis vi, modsat hvad Jonas gjorde, underlægger os uden nogen ventetid!

Guds kærlighed kommer til udtryk ved, at Han er tilgængelig for alle, uanset hvilket ry, eller hvilken nationalitet eller farve de har. Evangeliets tilbud er gratis, og gælder alle mennesker, til alle tider. Vores opgave som kristne er at være det middel, hvormed Gud fortæller verden om dette tilbud, og at glæde os, når andre bliver frelst. Dette er en oplevelse, Gud ønsker vi må dele med Ham, og hvor vi ikke er fyldte med jalousi eller har noget imod dem, som kommer til Kristus i "sidste øjebliks omvendelser," eller som kommer til Ham igennem omstændigheder, der er anderledes end dem, vi selv har oplevet.

English


Gammeltestamentlig Oversigt

Bibeloversigt


Vend tilbage til den danske hjemmeside

Jonas' bog
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries