settings icon
share icon

Hoseas' bog

Forfatter: Hoseas' bog 1:1 identificerer bogens forfatter som værende profeten Hoseas. Den er Hoseas' personlige beretning om sit profetiske budskab til Israels børn og til verden. Hoseas er den eneste profet i Israel, der efterlod sig nedskrevne profetier, som skete senere i sit eget liv.

Forfattetidspunktet: Hoseas, Be'eris søn, profeterede i ret lang tid, fra 785 f.Kr. til 725 f.Kr. Hoseas' bog blev sandsynligvis skrevet imellem år 755 og 725 f.Kr.

Formålet med skriftet: Hoseas skrev denne bog for at minde israelitterne – og os – på, at vores Gud er en kærlig Gud, hvis loyalitet til Sit pagtsfolk er urokkelig. Selvom Israel hele tiden vendte sig til falske guder, fremstilles Guds faste kærlighed i billedet af den udholdende ægtemand og den utro hustru. Hoseas' budskab er også en advarsel til dem, der vender ryggen til Guds kærlighed. Igennem den symbolske repræsentation af Hoseas' og Gomers ægteskab, viser Guds kærlighed til den afgudsdyrkende nation, Israel, sig i en rig metafor, omhandlende temaerne synd, dom, og tilgivende kærlighed.

Nøglevers: Hoseas' bog 1:2, "Her begynder Herrens tale ved Hoseas. Herren sagde til Hoseas: Gå hen og gift dig med en horkvinde og få horebørn, for landet horer sig bort fra Herren."

Hoseas' bog 2:25, "Jeg sår hende i mit land. Jeg vil vise barmhjertighed mod Ikke-Fundet-Barmhjertighed og sige til Ikke-Mit-Folk: 'Du er mit folk,' og han skal sige: 'Du er min Gud.'"

Hoseas' bog 6:6, "Troskab ønsker jeg, ikke slagtofre, kundskab om Gud, ikke brændofre."

Hoseas' bog 14:3-5, "Tag ord med jer, og vend om til Herren; sig til ham: 'Du, som tilgiver al skyld, tag imod vore gaver; vi vil betale med læbernes frugt. Assyrien kan ikke frelse os, vi rider ikke på heste, vi vil ikke længere sige 'vor Gud' om vore hænders værk. Hos dig finder faderløse barmhjertighed.' Jeg vil helbrede deres frafald og elske dem med glæde. Min vrede vender sig fra dem."

Kort opsummering: Hoseas' bog kan inddeles i to dele: (1) Hoseas' bog 1:1-3:5 er en beskrivelse af en utro hustru og en trofast ægtemand, og er et symbol på det utro Israel, der pga. afgudsdyrkelse er utro over for Gud, og (2) Hoseas' bog 3:6-14:9, der indeholder fordømmelsen af Israel, og særligt Samaria, for tilbedelsen af afguder, og til sidst hendes endelige genoprettelse.

Den første del af bogen indeholder tre særlige digte, der giver et billede af, hvordan Guds børn gang efter gang vender sig til afgudsdyrkelse. Gud befaler Hoseas at gifte sig med Gomer, men efter at hun har givet ham tre børn, forlader hun Hoseas for sine elskeres skyld. Den symbolske vægtlægning ses klart i det første kapitel, hvor Hoseas sammenligner Israels handlinger med at vende sig fra det gifte liv til et liv som en skøge. Den anden del indeholder Hoseas' anklage af israelitterne, men følges op af Guds løfter og barmhjertighed.

Hoseas' bog er en profetisk beretning om Guds usvigelige kærlighed til Sine børn. Siden tidens begyndelse har Guds utaknemmelige og ufortjenende skabning taget imod Guds kærlighed, nåde, og barmhjertighed, og alligevel ikke kunne holde sig fra sin ondskab.

Den sidste del af Hoseas' bog viser, hvordan Guds i Sin kærlighed endnu engang genopretter Sine børn, og Han glemmer deres misgerninger, når de vender sig til Ham igen med et hjerte, der er villigt til at omvende sig. Hoseas' profetiske budskab forudsiger Israels Messias' komme, som skulle ske 700 år længere henne i fremtiden. Hoseas' er ofte citeret i det nye testamente.

Foregribelser: Hoseas' bog 2:25 er et vidunderligt, profetisk budskab fra Gud, der giver løfte om at lade hedningerne [ikke-jøder] inkludere som Sine børn, hvilket vi også finder skrevet i Romerbrevet 9:25 og 1. Petersbrev 2:10. Hedninger var ikke oprindeligt en del af "Guds folk," men ved Sin barmhjertighed og nåde har Han givet os Jesus Kristus, og ved troen på Ham bliver vi podet ind på Hans folks træ (Romerbrevet 11:11-18). Denne er en utrolig sandhed om Kirken, og bliver også kaldet en "hemmelighed," for før Kristus blev kun jøderne anset for at være Guds folk. Da Kristus kom, blev jøderne gjort midlertidigt blændede, indtil "hedningerne fuldtalligt kommer ind" (Romerbrevet 11:25).

Praktisk anvendelighed: Hoseas' bog forvisser os om Guds ubetingede kærlighed til Sit folk. Men den er også et billede på, hvordan Gud bliver vanæret og vred over sine børns handlinger. Hvordan kan et barn, der gives en sådan overflod af kærlighed, barmhjertighed, og nåde, behandle sin Fader med så meget mangel på respekt? Alligevel har vi gjort det i århundreder. Når vi tænker over, hvordan israelitterne vendte Gud deres ryg, behøver vi ikke at gøre andet, end at se i spejlet foran os, for at se en refleksion af de netop samme israelitter.

Det er kun ved at huske på, hvor meget Gud har gjort for os hver især, at vi kan undgå at forkaste Den Ene, som kan give os evigt liv i herlighed, fremfor det helvede, vi fortjener. Det er af største nødvendighed, at vi lærer at respektere vores Skaber. Hoseas har vist os, at begår vi en fejltagelse, men kommer til Gud med et sorgfuldt hjerte, der ønsker at omvende sig, så vil Gud igen vise os Sin evige kærlighed (1. Johannes 1:9).

English


Gammeltestamentlig Oversigt

Bibeloversigt


Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hoseas' bog
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries