settings icon
share icon

2. Johannesbrev

Forfatter: 2. Johannesbrev nævner ikke direkte sin forfatter. Traditionen fra kirkens tidlige dage siger, at forfatteren var apostlen Johannes. Der har været forskellige formodninger i årenes løb om, at en anden Kristi discipel ved navn Johannes er ansvarlig for at have skrevet brevet. Men alle beviserne peger på, at forfatteren var Johannes, den elskede discipel, som også skrev Johannesevangeliet.

Forfattetidspunkt: 2. Johannesbrev ville højst sandsynligt være blevet skrevet omkring samme tidspunkt, som Johannes' andre breve, 1. og 3. Johannesbrev, sandsynligvis imellem år 85-95 e.Kr.

Formålet med skriftet: 2. Johannesbrev er en indtrængende bøn om, at læserne af Johannes' breve måtte vise deres kærlighed til Gud og Hans Søn Jesus, ved at adlyde budet om at elske hinanden og leve deres liv i lydighed imod Skrifterne. 2. Johannesbrev er også en stærk advarsel om at være på vagt overfor bedragere, der gik omkring og sagde, at Kristus faktisk ikke var oprejst i kødet.

Nøglevers: 2. Johannesbrev 6: "Og dette er kærligheden, at vi lever efter hans bud; og dette er budet, som I har hørt fra begyndelsen, at I skal leve i kærligheden."

2. Johannesbrev 8-9: "Tag jer i agt, at I ikke skal miste det, vi har nået ved vort arbejde, men få den fulde løn. Enhver, som går ud over Kristi lære og ikke bliver i den, har ikke Gud; men den, der bliver i hans lære, har både Faderen og Sønnen."

Kort opsummering: 2. Johannesbrev er adresseret til 'den udvalgte frue og hendes børn.' Dette kan enten have været en dame, der havde en vigtig betydning i kirken, eller en kode der henviser til den lokale kirke og dens menighed. I de dage, hvor kristne blev forfulgt, blev sådanne koder af hilsner ofte brugt.

2. Johannesbrev fokuserer i stor grad på at give en hastig advarsel vedrørende bedragere, der ikke lærte Kristi præcise doktrin, og som hævdede at Jesus faktisk ikke opstod i kødet, men kun åndeligt set. Johannes er meget ivrig efter, at de sande troende måtte være klar over, at disse falske lærere var der, og at de ikke havde noget med dem at gøre.

Forbindelser: Johannes beskriver kærligheden som lydighed mod Guds bud, og ikke som en følelse. Gud gentager det vigtige ved budene, særligt "det største og første bud," kærlighed til Gud (5. Mos. 6:5), og det andet bud – kærlighed til hinanden (Matthæus 22:37-40; 3. Mos. 19:18). Jesus kom langtfra med formålet om at nedbryde Guds gammeltestamentlige lov, men for at opfylde den, ved at sørge for, at han selv levede op til kravene for dens opfyldelse.

Praktisk anvendelighed: Det er utroligt vigtigt, at vi kontrollerer alt vi ser, hører, og læser, der hævder at være "kristent," i Skrifterne. Dette kan der ikke lægges stærk nok vægt på, fordi et af Satans største våben er bedrag. Det er meget let at blive betaget af en ny og spændende doktrin, der lader til at være baseret på Skriften, men som, hvis man kigger nærmere efter, faktisk er en afvigelse fra Guds Ord. Hvis det, der lader til at ske, ikke stemmer overens med Skrifterne, så er dette falsk, og ikke af Ånden, og vi bør ikke have noget at gøre med det.

English


Nytestamentlig Oversigt

Bibeloversigt


Vend tilbage til den danske hjemmeside

2. Johannesbrev
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries