settings icon
share icon
Kysymys

Mitä tapahtuu viimeisellä tuomiolla?

Vastaus


Ensimmäiseksi meidän on tehtävä selväksi, että kukaan ei voi välttää viimeistä tuomiota. Riippumatta siitä, kuinka me tulkitsemme lopun ajan profetiat, meille kerrotaan, ”Jokaisen ihmisen osana on kerran kuolla ja sitten joutua tuomiolle” (Hepr. 9:27). Me kaikki kohtaamme Luojamme.

Apostoli Johannes kirjoitti muutamia yksityiskohtia viimeisestä tuomiosta: ”Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Hänen kasvojensa edestä pakenivat maa ja taivas, eikä niistä jäänyt jälkeäkään. Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan. Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan. Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen” (Ilm. 20:11-15).

Tämä hämmästyttävä raamatunkohta kertoo meille lopullisesta tuomiosta. Se on ihmiskunnan historian päätepiste ja iankaikkisuuden alku. Voimme olla varmoja siitä, että tuomio on oikeudenmukainen, koska se on täydellisen Jumalan sanelema (Matt. 5:48; 1. Joh.1:5). Tämä perustuu seuraaviin tosiseikkoihin. Ensimmäiseksi, Jumala on täydellisen oikeudenmukainen ja puolueeton (Ap. t. 10:34; Gal. 3:28). Toiseksi, Jumalaa ei voi huijata (Gal. 6:7). Kolmanneksi, Jumalan tahtoa ei voi muuttaa selityksillä, tekosyillä tai valheilla (Luuk. 14:16-24).

Jeesus Kristus on se, joka toimii tuomarina (Joh. 5:22). Kaikki epäuskoiset tuomitaan ”suuren valkean tuomioistuimen” edessä ja he saavat rangaistuksen tekojensa mukaan. Raamatun mukaan on hyvin selvää, että epäuskoiset kartuttavat vihaa päällensä (Room. 2:5) ja että Jumala "maksaa jokaiselle hänen tekojensa mukaan" (Room. 2:6). Kristus tuomitsee myös uskovat, mutta koska Kristuksen vanhurskaus on vuodatettu heidän päällensä ja heidän nimensä on kirjoitettu Elämän kirjaan, palkitaan heidät tekojensa mukaan rangaistuksen sijaan. Viimeisellä tuomiolla jokaisen jumalattoman kohtalo on kaikkitietävän Jumalan käsissä ja hän tuomitsee jokaisen hänen sielunsa tilan mukaisesti.

Tällä hetkellä itse kunkin iankaikkinen kohtalo on hänen omissa käsissään. Elämän päätepiste on joko iankaikkisessa taivaassa tai iankaikkisessa helvetissä (Matt. 25:46). Me valitsemme iankaikkisen määränpäämme hyväksymällä tai hylkäämällä Kristuksen puolestamme antaman uhrin ja meidän on tehtävä tuo päätös maanpäällisen elämämme aikana. Kuolemamme jälkeen meillä ei enää ole valinnanvaraa ja joudumme Jumalan valtaistuimen eteen, jossa koko elämämme avautuu hänen edessään (Hepr. 4:13). Room. 2:6 mukaan Jumala "maksaa jokaiselle hänen tekojensa mukaan."

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä tapahtuu viimeisellä tuomiolla?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries