settings icon
share icon
Kysymys

Kuka on lopunaikojen väärä profeetta?

Vastaus


Lopunaikojen väärää profeettaa kuvaillaan Ilm. 13:11-15. Hänen toimii yhdessä pedon kanssa (Ilm. 16:13, 19:20, 20:10). Saatana auttaa voimallaan Antikristusta ja petoa ja nuo kolme yhdessä muodostavat epäpyhän kolminaisuuden.

Apostoli Johannes kuvaa tätä henkilöä ja antaa meille vihjeitä hänen henkilöllisyydestään. Näiden perusteella hänet voidaan tunnistaa, kun hän ilmaantuu maailman näyttämölle. Ensimmäiseksi, hän on lähtöisin maasta. Tämä voi tarkoittaa, että hän nousee helvetin syövereistä ja kaikki helvetin riivaajat ovat hänen alaisiaan. Toisaalta se voi tarkoittaa, että hän on lähtöisin vaatimattomista olosuhteista ja että kukaan ei tunne häntä, ennen kuin hän purskahtaa maailman tietoisuuteen Antikristuksen kumppanina. Hänellä kuvataan olevan lampaan sarvet ja kuitenkin hän puhuu kuin lohikäärme. Lampaan sarvet ovat pienet nystyrät otsassa ja kasvavat täysikokoisiksi, kun siitä tulee aikuinen pässi. Väärä profeetta ei ole Antikristuksen kaltainen monipäinen ja minisarvinen olento, joka uhkuu mahtavuutta ja raivokkuutta. Päinvastoin, väärä profeetta on kuin viaton karitsa puhuen vakuuttavin sanoin saaden myötätuntoa osakseen. Hän on suurenmoinen saarnaaja ja puhuja, jonka helvetin voimalla siivitetyt sanat pettävät lukemattomat. Mutta hän puhuu kuin lohikäärme. Tämä tarkoittaa, että hänen viestinsä on lohikäärmeen viesti. Ilm. 12:9 kertoo lohikäärmeen olevan itse Saatanan.

Ilm. 13:12 kuvailee väärän profeetan tehtävää maan päällä. Se on ihmiskunnan pakottaminen palvomaan Antikristusta. Hänellä on sama auktoriteetti kuin Antikristuksella, koska he molemmat saavat voimansa Saatanalta. Emme ole varmoja, pakotetaanko ihmiset palvomaan Antikristusta vai joutuvatko he niin hänen lumoihinsa, että he sokaistuvat ja palvovat häntä omasta tahdostaan. Koska toinen peto käyttää ihmeitä, muun muassa tulen lankeamista taivaasta, vakuuttaakseen ihmisiä Antikristuksen ja väärän profeetan uskottavuudesta, vaikuttaa siltä, että ihmiset lankeavat heidän eteensä hämmästellen ja ihastellen heidän sanomaansa. Ilm. 13:14 kuvailee petoksen olevan niin onnistuneen, että ihmiset tekevät Antikristuksen patsaan ja palvovat sitä. Tämä muistuttaa meitä Nebukadnessarin teettämästä kultaisesta patsaasta (Daniel luku 3), joka edessä kaikkien piti kumartua. Ilm. 14:9-11 kuvaillaan Antikristuksen kuvaa palvoneiden hirvittävää kohtaloa.

Tähän saakka suuressa vaivanajassa elossa pysyneiden on valittava kahden vaikean vaihtoehdon välillä. Niitä, jotka kieltäytyvät palvomasta pedon kuvaa, odottaa kuolemantuomio (Ilm, 13:15). Niitä, jotka sitä palvovat, odottaa Jumalan viha. Epäjumalankuva on siitä poikkeuksellinen, että se ”puhuu”. Tämä ei tarkoita, että patsas herää eloon. Tässä käytetty kreikankielen sana on pneuma , joka tarkoittaa ”henkeä” tai ”ilman virtausta”, eikä elämää tarkoittava sana bios . Joka tapauksessa patsaalla on jonkinlainen kyky ilmaista Antikristuksen ja väärän profeetan viestit. Tuo kuva ei ainoastaan toimi heidän puhemiehenään, se myös tuomitsee kuolemaan sen palvonnasta kieltäytyvät. Nykyisessä teknisesti kehittyneessä yhteiskunnassa on helppoa uskoa kaiken tuon kuvaillun olevan mahdollista.

Kuka tuo väärä profeetta lieneekin, maailmaa kohtaava viimeinen petos ja uskosta luopuminen ovat suuria ja ne tempaavat lähes koko maailman mukanaan. Meidän päiviemme petkuttajat ja väärät opettajat ovat Antikristuksen ja väärän profeetan edelläkävijöitä. Emme saa antaa heidän sokaista ja eksyttää meitä. Maailma pursuaa vääriä opettajia ja he vievät sitä kohti saatanallista valtakuntaa. Meidän velvollisuutemme on julistaa Jeesuksen Kristuksen pelastavaa evankeliumia ja ohjata ihmisiä pelastuksen tielle pois tulevasta katastrofista.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Kuka on lopunaikojen väärä profeetta?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries