settings icon
share icon
Kysymys

Mikä sydän on?

Vastaus


Ensimmäiseksi on tehtävä yksi asia selväksi: tässä ei ole kysymys sydämestä kehon elimenä, verta pumppaavasta lihaksesta. Eikä kyseessä ole liioin romanttisesta, filosofisesta tai kirjallisesta tulkinnasta.

Sen sijaan keskitymme siihen, mitä Raamattu opettaa sydämestä. Raamatussa sydän mainitaan lähes 300 kertaa. Tiivistäen Raamattu opettaa sydämen olevan sen hengellisen osan meissä, josta tunteet ja mielihalut ovat lähtöisin.

Ennen kuin tarkastelemme ihmissydäntä, mainitsemme Jumalalla olevan "sydämen", koska hänellä on tunteet ja halut. Meillä on sydän, koska Jumalalla on sydän. Daavid oli "Jumalan sydämen mukainen mies" (Apt. 13:22). Samoin Jumala siunaa kansaansa johtajilla, jotka tuntevat ja seuraavat hänen sydämensä ääntä (1. Sam. 2:35; Jer. 3:15).

Ihmissydän on luontaisessa tilassaan paha, petollinen ja epäluotettava. Jeremia 17:9, "Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton vailla vertaa! Kuka sen tuntee?" Syntiinlankeemus on vaikuttanut meihin mitä syvimmällä tavalla;: ajatuksemme, tunteemme ja halumme ovat synnin tahraamia — olemme sokeita edes näkemään, kuinka vakava tämä ongelma on.

Emme edes ymmärrä sydämemme tilaa, mutta Jumala ymmärtää. Hän "tuntee sydämen salaisuudet" (Ps. 44:22; ks. myös 1. Kor. 14:25). Jeesus "tunsi kaikki eikä tarvinnut kenenkään todistusta ihmisestä, sillä hän tiesi itse, mitä ihmisessä on" (Joh. 2:24-25). Koska Jumala tuntee sydämen läpikotaisin, hän pystyy tuomitsemaan oikeudenmukaisesti: "Minä, Herra, tutkin sydämen, koettelen munaskuut, ja annan jokaiselle hänen vaelluksensa mukaan, hänen töittensä hedelmän mukaan" (Jer. 17:10).

Jeesus viittasi sydämemme langenneeseen tilaan Mark. 7:21-23: "Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys. Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen." Suurin ongelmamme ei ole ulkoiset tekijät, vaan meillä kaikilla on sydänvika.

Jotta henkilö voisi pelastua, hänen sydämensä täytyy muuttua. Tämä voi tapahtua ainoastaan Jumalan voiman välityksellä uskon seurauksena. "Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan" (Room. 10:10). Jumala voi armossaan antaa meille uuden sydämen (Ps. 51:10; Hes. 36:26). Hän lupaa "virvoittaa nöyrien hengen ja saattaa särjettyjen sydämet eläviksi" (Jes. 57:15).

Jumalan työhön uuden sydämemme luomisessa sisältyy sydämemme koetteleminen (Ps. 17:3; 5. Moos. 8:2) ja sydämemme täyttäminen uusilla ajatuksilla, viisaudella ja haluilla (Neh. 7:5; 1. Kun. 10:24; 2. Kor. 8:16).

Sydän on itsetietoisuutemme keskus ja Raamatun mukaan on erittäin tärkeää pitää se puhtaana: Sananl. 4:23 sanotaan, "Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee."

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mikä sydän on?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries