settings icon
share icon
Kysymys

Voimmeko tai pitäisikö meidän tulkita Raamattua kirjaimellisesti?

Vastaus


Emme ainoastaan voi tulkita Raamattu kirjaimellisesti, vaan meidän täytyy tehdä niin. Kirjaimellinen tulkinta on ainoa tapa ymmärtää, mitä Jumala haluaa kertoa meille. Kun luemme mitä tahansa kirjallisuutta, meidän on pyrittävä ymmärtämään, mitä kirjoittaja haluaa kertoa meille. Monet lukevat jakeen tai kohdan Raamatusta ja yrittävät luoda mielessään määritelmän sanoista, lauseista ja kappaleista laiminlyöden tyystin kirjoittajan tarkoituksen ja asiayhteyden merkityksen. Jumala ei tarkoittanut näin ja juuri siksi hän neuvoo meitä opettamaan oikein totuuden sanaa (2. Tim. 2:15).

Yksi syy, miksi meidän pitäisi tulkita Raamattu kirjaimellisesti, on se, että Herra Jeesus Kristus teki niin. Aina kun hän lainasi Vanhasta testamentista, hän uskoi siihen kirjaimellisesti. Kun Jeesus esimerkiksi oli Saatanan kiusattavana Luukkaan luvussa 4, hän vastasi lainaten Vanhaa testamenttia. Jos Jumalan käskyt (5. Moos. 8:3, 6:13, ja 6:16) eivät olisi olleet kirjaimellisia, Jeesus ei olisi käyttänyt niitä ja ne olisivat olleet voimattomia sulkemaan Saatanan suuta.

Myös opetuslapset suhtautuivat Kristuksen käskyihin (jotka ovat osa Raamattua) kirjaimellisesti. Jeesus kehotti opetuslapsiaan menemään ja tekemään lisää seuraajia (Matt. 28:19-20). Apostolien teoissa opetuslapset suhtautuivat tähän Jeesuksen käskyyn kirjaimellisesti ja saarnasivat koko tunnetussa maailmassa evankeliumia kehottaen kaikkia, "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi" (Ap. t. 16:31). Meidän on samoin suhtauduttava Jeesuksen sanoihin kirjaimellisesti. Kuinka voimme olla varmat pelastuksestamme, jos emme usko hänen tulleen etsimään ja pelastamaan eksyneitä (Luuk. 19:10), maksamaan syntiemme rangaistuksen (Matt. 26:28), ja tarjoamaan iankaikkisen elämän (Joh. 6:54)?

Raamatun kirjaimellinen tulkinta mahdollistaa kuitenkin kielikuvien käytön. Esimerkkinä tästä on "auringon nouseminen". Aurinko ei nouse, vaan maa pyörii akselinsa ympäri luoden mielikuvan auringon nousemista horisontin takaa. Kuitenkin lähes kaikki ymmärtävät kielikuvien käytön ilman niistä aiheutuvia väärinkäsityksiä. Näin ollen Raamatussa olevia kielikuvia ei pidä tulkita kirjaimellisesti. ( Psalmi 17:8 on esimerkki tästä.)

Lopuksi, jos me päätämme, mikä Raamatussa on kirjaimellista ja mikä ei ole, silloin me nostamme itsemme Jumalan yläpuolelle. Jumala antoi Sanansa meille kommunikoidakseen kanssamme. Sekaannus ja vääristymät ovat ilmeinen seuraus ei-kirjaimellisesta tulkintatavasta ja sen johdosta Raamatusta tulisi merkityksetön ja arvoton. Raamattu on meille annettu Jumalan Sana ja hän antoi sen uskottavaksi kirjaimellisesti ja kokonaisuudessaan.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Voimmeko tai pitäisikö meidän tulkita Raamattua kirjaimellisesti?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries