settings icon
share icon
Kysymys

Voidaanko henkilön nimi poistaa Elämän kirjasta?

Vastaus


Ilm. 22:19 kuuluu, “Ja jos tämän kirjan profetian sanoista ottaa pois, niin Jumala ottaa pois hänen osansa elämän kirjasta ja pyhästä kaupungista ja niistä, mitkä tässä kirjassa kirjoitetut ovat" (vuoden 1776 käännös). Tätä jaetta käytetään monesti iankaikkisen elämän varmuutta koskevissa keskusteluissa. Onko siis mahdollista Ilm. 22:19 perusteella, että jos jonkun nimi on kirjoitettu Karitsan Elämän kirjaan, että se on mahdollista poistaa syystä tai toisesta jonakin tulevana päivänä? Toisin sanoen, voiko kristitty menettää pelastuksensa?

Ensimmäiseksi, Raamattu tekee hyvin selväksi, että Jumalan voima pitää uskovan turvassa ja sinetöitynä lunastuksen päivään saakka (Ef. 4:30) ja kaikki ne, jotka Jumala on antanut Pojalleen, niistä hän ei menetä yhtäkään (Joh. 6:39). Herra Jeesus Kristus julisti: ”Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan riistä heitä minulta. Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä” (Joh. 10:28-29). Pelastus on Jumalan teko, eikä meidän aikaansaannoksemme (Tiitus 3:5) ja siksi hänen voimansa turvaa meidät.

Kuka siis haluaisi lisätä tai ottaa pois Raamatun sanoista Ilm. 22:19? Mitä ilmeisimmin aidot uskovat eivät mitenkään halua turmella Jumalan Sanaa. Sen sijaan kyseessä ovat ne, jotka sanovat olevansa kristittyjä ja jotka olettavat nimiensä olevan Elämän kirjassa. Perinteisesti liberaalin teologian kannattajat ja valheelliset kristilliset kultit ovat vääristelleet Jumalan ilmoitusta. Monet näiden ryhmien kannattajat väittävät olevansa kristittyjä, mutta he eivät ole "uudestisyntyneitä", joka Raamatun mukaan on kristityn määritelmä.

Raamatusta löytyy useita esimerkkejä henkilöistä, jotka luulivat tai väittivät olevansa kristittyjä, mutta joiden tunnustukset olivat vääriä. Johanneksen luvussa 15 Jeesus kuvailee heitä oksiksi, jotka eivät kuulu häneen, oikeaan viinipuuhun, ja jotka sen tähden eivät tuota oikeaa hedelmää. Me tiedämme heidän olevan vääristelijöitä, koska "tunnemme heidät heidän hedelmistään" (Matt. 7:16, 20). Oikeat opetuslapset tuottavat pysyviä Pyhän Hengen hedelmiä (Gal. 5:22). 2. Piet. 2:22 jumalattomat kuvataan oksennukselleen palaavina koirina ja rapakoissa rypevinä pestyinä sikoina. Hedelmätön oksa, koira ja sika kuvaavat kaikkia niitä, jotka sanovat olevansa kristittyjä, mutta joilla ei ole muuta kuin heidän oma vanhurskautensa Jumalan pelastavan vanhurskauden sijaan. Ei ole uskottavaa, että parannuksen tehneet ja uudestisyntyneet haluaisivat ehdoin tahdoin vääristellä Jumalan Sanaa, lisäämällä tai poistamalla siitä. Jumalan Sanan muuttaminen todistaa puuttuvasta uskosta.

Ilm. 22:19 on tärkeä yksityiskohta, joka liittyy sen kääntämiseen. Kaikki varhaiset kreikankieliset tekstit eivät suinkaan käytä ilmaisua "Elämän kirja", vaan sen sijaan puhuvat "Elämän puusta". Esimerkiksi vuoden 1992 käännös kuuluu: "Jos joku ottaa pois jotakin tämän ennustusten kirjan sanoista, ottaa Jumala pois hänen osallisuutensa elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kerrottu." Samoin vuoden 1938 käännöksessä käytetään sanaa "puu" sanan "kirja" sijaan. Ainoastaan vuoden 1776 käännös käyttää sanaa "kirja". Tämä virhe on peräisin Erasmukselta, kun hän kokosi kreikankielisiä tekstejä ja joutui kääntämään Ilmestyskirjan viimeiset kuusi jaetta latinankielisestä Vulgatasta kreikankieleen. Sana "puu” muuttui sanaksi "kirja", koska kopioitsija oli vahingossa korvannut latinakielisen sanan lingo (“puu”) sanalla libro (“kirja”). Tämän seurauksena kaikki Textus Receptusta käyttävät raamatunkäännökset puhuvat virheellisesti "Elämän kirjasta" "Elämän puun" sijaan.

Sen puolesta, että "Elämän puu" on oikea käännös puhuvat samassa luvussa olevat kaksi muuta jaetta: Ilm. 22:2 ja 14. Molemmat mainitsevat "elämän puun" ja "kaupungin" yhdessä, aivan kuten on asianlaita jakeessa 19. Samoin sana osa on merkityksellinen. Jumalan Sanaa vääristelevältä kielletään pääsy elämän puuhun.

Ilm. 3:5 on toinen samankaltainen tätä asiaa käsittelevä jae. "Se, joka voittaa . . saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä. "Voittaja" on Sardeksen kirjeessä mainittu kristitty. Vertaa sitä 1. Joh. 5:4 kanssa: "Kaikki, mikä on syntyisin Jumalasta, voittaa maailman." Ja niin ikään jae 5: "Kuka sitten voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?" Vertaa myös jakeeseen 1. Joh. 2:13. Kaikki uskovat ovat "voittajia", koska heille on annettu voitto synnistä ja epäuskosta.

Joidenkin mielestä Ilm. 3:5 Jumalalla on kynä valmiina kädessään ja hän on valmis pyyhkimään jokaisen syntiä tekevän kristityn nimen pois. He lukevat sen seuraavalla tavalla: "Jos tuhrit etkä saavuta voittoa, menetät pelastuksesi! Tulen pyyhkimään nimesi pois Elämän kirjasta!" Mutta jae ei opeta näin. Jeesus antaa lupauksen varoituksen sijaan.

Raamattu ei missään kohdin opeta, että Jumala pyyhkii uskovan nimen Karitsan Elämän kirjasta. Ei ole olemassa pienintäkään viittausta tästä. Ilm. 3:5 kaunis lupaus on se, että Jeesus ei pyyhi kenenkään nimeä pois. Jeesus osoittaa sanansa "voittajille", niille jotka Karitsan veri on lunastanut, ja antaa lupauksen, että heidän nimiään ei pyyhitä pois. Hän vakuuttaa, että kirjassa oleva nimi pysyy siinä iankaikkisesti. Se perustuu Jumalan uskollisuuteen.

Ilm. 3:5 lupaus on osoitettu uskoville, joiden pelastusvarmuus on taattu. Tämän vastakohtana Ilm. 22:19 on osoitettu jumalattomille, joiden sydän ei ole kääntynyt Jumalan puoleen ja jotka haluavat muuttaa Jumalan Sanaa itselleen sopivaksi. He eivät pääse nauttimaan elämän puun hedelmiä.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Voidaanko henkilön nimi poistaa Elämän kirjasta?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries