settings icon
share icon
Kysymys

Mikä on teologian määritelmä?

Vastaus


Sana teologia muodostuu kahdesta kreikankielen sanasta, jotka yhdessä merkitsevät "Jumalan opiskeleminen". Kristillinen teologia pyrkii yksinkertaisesti ymmärtämään Jumalaa Raamatun ilmoituksen avulla. Mikään teologia ei koskaan pysty täysin selittämään Jumalaa, koska Jumala on ääretön ja iankaikkinen ja siten äärellisen ja ajallisen ihmisen käsityksen ulkopuolella. Näin ollen kaikki meidän kuvailuyrityksemme ovat epätäydellisiä (Room. 11:33-36). Jumala kuitenkin haluaa meidän tuntevan hänet kykyjemme rajoissa ja näin ollen teologia on se tieteen laji, jossa me pyrimme tietämään tiedettävissä olevan Jumalasta järjestelmällisellä ja ymmärrettävällä tavalla. Jotkut välttelevät teologiaa, koska se heidän mielestään jakaa ja hajottaa. Oikein ymmärrettynä teologia yhdistää. Oikea raamatullinen teologia on hyvästä, onhan siinä kyse Jumalan Sanan opetuksesta (2. Tim. 3:16-17).

Teologian opiskelussa ei siis ole kyse mistään muusta kuin Jumalan Sanaan kaivautumisesta tietääksemme, mitä hän on itsestään ilmoittanut meille. Tätä tehdessämme opimme tuntemaan hänet kaiken Luojana, kaiken Ylläpitäjänä ja kaiken Tuomarina. Hän on alfa ja omega, kaiken alku ja loppu. Mooseksen tiedustellessa Jumalalta vastausta kysymykseen, kuka hänet lähetti faaraon luo, Jumala vastasi, "Minä olen se joka olen" (2. Moos. 3:14). Nimi "Minä olen" kuvaa persoonallisuutta. Jumalalla on nimi, aivan kuten hän on nimennyt kaiken muunkin. Nimi "Minä olen" kuvaa vapaata, tarkoituksenmukaista ja itseriittoista olentoa. Jumala ei ole yliaistillinen voimakenttä tai kosminen energianlähde. Hän on kaikkivoipa, itsensä aikaansaanut, määrätietoinen olento, jolla on mieli ja tahto; hän on persoonallinen Jumala, joka on ilmoittanut itsensä ihmiskunnalle Sanansa ja poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta.

Teologiaa opiskelemalla opimme tuntemaan Jumalan ja sen kautta voimme palvoa häntä rakkaudellamme ja kuuliaisuudellamme. Huomaa tapahtumien progressiivisuus: meidän on tunnettava hänet ennen kuin voimme rakastaa häntä, meidän on rakastettava häntä ennen kuin haluamme olla kuuliaisia hänelle. Seurannaisilmiönä elämämme rikastuu suunnattomasti, kokiessamme tiedon, rakkauden ja kuuliaisuuden mukanaan tuoman lohdutuksen ja toivon. Virheellinen teologia ja Jumalan keinotekoinen ja epätarkka ymmärtäminen tekevät elämämme huonommaksi kaipaamamme lohdutuksen ja toivon sijaan. Jumalan tunteminen on ensiarvoisen tärkeää. Olemme ankaria itsellemme, jos yritämme elää tässä maailmassa ilman Jumalan tuntemista. Maailma on tuskallinen paikka ja elämä tuo pettymyksiä ja murheita tullessaan. Teologian hylkäämällä elämäsi on tuomittu epäonnistumaan, eikä sille ole mitään suuntaa. Ilman teologiaa tuhlaamme elämämme ja menetämme sielumme.

Kaikkien kristittyjen pitäisi uppoutua teologiaan innolla. Teologia on Jumalan määrätietoista ja henkilökohtaista opiskelua, jotta tuntisimme, rakastaisimme ja tottelisimme häntä, jonka kanssa elämme riemulla koko iankaikkisuuden.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mikä on teologian määritelmä?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries