settings icon
share icon
Kysymys

Missä Jumala on juuri nyt? Missä Jumala on, kun minuun sattuu?

Vastaus


Raamatun oppi Jumalan kaikkivaltaisuudesta merkitsee sitä, että kaikki on Jumalan vallan alla. Mitään ei tapahdu ilman hänen sallimustaan. Joko hän tarkoituksellisesti aiheuttaa tai epäsuorasti sallii kaiken ympärillämme tapahtuvan. Näiden kahden välillä on ero. Esimerkiksi, Jumala loi täydellisen maailmankaikkeuden ja synnittömän Aatamin ja Eevan. Sen jälkeen hän salli heidän kapinoinnin häntä vastaan. Hän ei aiheuttanut heidän syntiinlankeemustaan, mutta hän olisi voinut estää sen. Hän ei kuitenkaan estänyt sitä omien tarkoitusperiensä vuoksi toteuttaakseen omat täydelliset suunnitelmansa. Tämä kapina aiheutti paljon pahaa, joka ei suinkaan ollut Jumalan aiheuttamaa, vaikka hän sen salli.

Sairaus on yksi kahdesta pahuuden ilmentymästä: moraalinen ja luonnollinen pahuus. Moraalinen pahuus on ihmisen pahuus toisiaan kohtaan. Luonnollinen pahuus koostuu luonnonkatastrofeista ja sairauksista. Pahuus itsessään on alkuperäisen hyvän vääristymä, josta nyt puuttuu jotakin. Sairaus on tila, jossa puuttuu terveys. Kreikan kielen sana pahuudelle on poneros, joka merkitsee epämuodostumaa. Kyseessä on siis jokin, mikä vääristää hyvän ja terveen olotilan.

Aatami lankesi syntiin ja hänen myötään koko ihmiskunta kärsii synnin seurauksista. Yksi niistä on sairaus. Room. 8:20-22 opettaa meille, "Kaiken luodun on täytynyt taipua katoavaisuuden alaisuuteen, ei omasta tahdostaan, vaan hänen, joka sen on alistanut. Luomakunnalla on kuitenkin toivo, että myös se pääsee kerran pois katoavaisuuden orjuudesta, Jumalan lasten vapauteen ja kirkkauteen. Me tiedämme, että koko luomakunta yhä huokaa ja vaikeroi synnytystuskissa." Jumalalla, hänellä joka on taivuttanut luomakunnan katoavaisuuden alaisuuteen, on suunnitelma vapauttaa se synnin kahleista aivan kuten hän vapautti meidätkin Kristuksen kautta.

Kunnes tuo päivä koittaa, Jumala käyttää sairautta ja muita pahuuksia kaikkivaltaisella tavalla, kirkastamaan itseään, ja ylistämään nimeään. Joskus hän ihmeellisesti parantaa sairauksista. Jeesus vaikutti koko Israelin alueella parantaen ihmisiä mitä moninaisimmista sairauksista ja vaivoista (Matt. 4:23), jopa herättäen Lasaruksen kuolleista, kun sairaus oli surmannut hänet. Toisinaan Jumala käyttää sairautta kurinpitomielessä tai rangaistuksena synnistä. Vanhassa testamentissa kuningas Ussias sairastui spitaaliin (2. Aikak. 26:19-20). Jumalan teki Nebukadnessarin hulluksi, kunnes hän käsittäisi, että "Korkein on hallitsija ihmisten valtakunnassa ja että hän antaa sen kuninkuuden kenelle tahtoo" (Daniel 4). Herodes kuoli ja joutui matojen syömäksi, koska hän otti itselleen Jumalalle kuuluvan kunnian (Ap. t. 12:21-23). Raamatussa on ainakin yksi tapaus, jossa Jumalan salli sairauden - sokeuden - tuodakseen sen myötä julki itsensä ja mahtavat tekonsa (Joh. 9:1-3). Tässä tapauksessa sokeus ei suinkaan ollut rangaistus synnistä.

Kun sairastumme, siinä ei välttämättä ole kyse Jumalan suoranaisesta puuttumisesta elämäämme, vaan se voi johtua synnillisestä maailmasta, epätäydellisestä kehostamme, huonosta terveydestä tai huonoista elintavoista. Raamatussa on kohtia, joiden perusteella voimme päätellä Jumalan haluavan pitää meidät terveenä (esim. 3. Joh. 2). Kaikki sairaudet ovat hänen sallimuksessaan, vaikka emme ymmärtäisikään niiden tarkoitusta.

Sairaus on ilman muuta seuraus ihmisen syntiinlankeemuksesta, mutta Jumala kontrolloi kaikkea ja hän päättää, kuinka pitkälle pahuus voi edetä (aivan kuten hän teki Saatanan koetellessa Jobia hänen koettelemuksissaan, joissa Saatana ei saanut ylittää hänelle asetettuja rajoja). Jumala kertoo meille yli viisikymmentä kertaa kykenevänsä kaikkeen ja on huikaisevaa nähdä, kuinka hänen kaikkivaltaisuutensa yhdistyy meidän päätöksiimme (hyviin ja huonoihin) hänen täydellisissä suunnitelmissaan (Room. 8:28).

Sairauksista kärsiviä uskovia lohduttaa ja vahvistaa tietoisuus siitä, että he voivat kirkastaa Jumalaa kärsimystensä kautta. Tämä auttaa heitä kestämään hetkelliset koettelemukset. Viimeistään taivaassa Jumalan luona he ymmärtävät syyt siihen täydellisesti. Silloin kaikki kysymykset saavat vastauksen. Saattaa myös olla, että silloin nuo kysymykset ovat jo käyneet merkityksettömiksi.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Missä Jumala on juuri nyt? Missä Jumala on, kun minuun sattuu?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries