settings icon
share icon
Kysymys

Onko langennut kristitty edelleen pelastunut?

Vastaus


Tästä kysymyksestä on keskusteltu loputtomasti vuosien saatossa. Juutalaiset olivat Jumalan valittu kansa, mutta siitä huolimatta he toistuvasti kääntyivät pois Jumalasta ja kapinoivat hänen Sanaansa vastaan (Jeremias 8:9). Tämän vuoksi heidän täytyi suorittaa syntiuhreja kerta toisensa jälkeen uudistaakseen suhteensa Jumalaan, jota vastaan he olivat rikkoneet. Kristitty puolestaan hyötyy Kristuksen täydellisestä ja kertakaikkisesta uhrista, eikä näin ollen tarvitse muuta uhria syntiensä edestä. Jumala itse pelasti meidät (2. Kor. 5:21) ja sen vuoksi oikea kristitty ei voi koskaan langeta niin syvälle, että hän ei palaa takaisin Jumalan luo.

Kristityt tekevät syntiä (1. Joh. 1:8), mutta kristityn elämä ei ole koskaan läpeensä syntistä. Kristitty on uusi luomus (2. Kor. 5:17). Meissä oleva Pyhä Henki tuottaa hyviä hedelmiä (Gal. 5:22-23). Kristityn elämän pitäisi olla muuttunut. Kristitty saa kaiken anteeksi, eikä anteeksiantojen määrällä ole rajaa. Kuitenkin oikean kristityn elämälle pitäisi olla tyypillistä alati pyhempi elämä hänen kasvaessaan lähemmäksi Jumalaa ja tullessaan enemmän Kristuksen kaltaiseksi. Jos joku väittää olevansa kristitty, mutta hänen elämänsä todistaa toisin, meidän on syytä epäillä hänen kristillisyyttään. On totta, että jokainen syntiin tilapäisesti langennut kristitty on edelleenkin pelastunut, mutta jos synti hallitsee jonkun elämää, hän ei voi olla oikea kristitty.

Entä sellainen, joka kieltää Kristuksen? Raamatun mukaan Kristuksen kieltävä ei koskaan tuntenut Kristusta."He ovat lähtöisin meidän joukostamme, mutta he eivät olleet meidän joukkoamme. Jos he olisivat kuuluneet meihin, he olisivat pysyneet keskuudessamme. Mutta täytyihän käydä ilmi, etteivät kaikki kuulu meihin" (1. Joh. 2:19). Henkilö, joka kieltää Kristuksen ja kääntää selkänsä uskolle, osoittaa, että hän ei koskaan kuulunut Kristukselle. Kristukselle kuuluvat pysyvät hänen kanssaan. Uskonsa kieltäjillä ei koskaan ollut uskoa."Tämä sana on varma: jos olemme hänen kanssaan kuolleet, saamme hänen kanssaan myös elää. Jos kestämme lujina, saamme myös hallita hänen kanssaan. Jos kiellämme hänet, myös hän on kieltävä meidät. Jos olemme uskottomia, hän pysyy silti uskollisena, sillä omaa olemustaan hän ei voi kieltää" (2. Tim. 2:11-13).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Onko langennut kristitty edelleen pelastunut?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries