settings icon
share icon
Kysymys

Kuka minä olen Kristuksessa?

Vastaus


2. Kor. 5:17 mukaan, "Jokainen, joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle!" Raamatussa on kaksi eri kreikankielen sanaa sanalle "uusi". Ensimmäinen, neos, viitta johonkin juuri tehtyyn, josta on olemassa jo aiempia esimerkkejä. Edellä lainaamassamme jakeessa käytetään sanaa kainos, joka tarkoittaa jotakin juuri äsken tehtyä, jota ei ole aiemmin ollut olemassa ja josta ei ole olemassa aikaisempia esimerkkejä. Kristuksessa meidät on luotu uusiksi luomuksiksi, samoin kuin Jumala loit maan ja taivaat alussa - hän loi ne tyhjästä samoin kuin meidätkin. Hän ei korjaa tai uudista meitä, hän tekee meidät kokonaan uudestaan. Kristuksessa me "tulemme osallisiksi jumalallisesta luonnosta"" (2. Piet. 1:4). Jumala itse Pyhän Hengen muodossa asettuu sydämeemme asumaan. Me olemme Kristuksessa ja hän on meissä.

Kristuksessa meidät uusitaan, tai uudelleen synnytetään, ja tämä uusi luomus on hengellinen ja vanha luomus on lihallinen. Uusi luomus on yhteydessä Jumalaan, tottelee hänen tahtoaan ja omistautuu hänen palvelemiseensa. Vanha luontomme ei pysty, eikä halua tehdä näitä toimintoja. Vanha luomus on hengellisesti kuollut, eikä pysty elvyttämään itseään. Se on "kuollut rikkomuksissaan ja synneissään" (Ef. 2:1) ja voidaan herättää eloon ainoastaan yliluonnollisella tavalla. Juuri näin tapahtuu, kun tulemme Kristuksen luo ja hän asettuu asumaan meihin. Kristus antaa meille täysin uuden ja pyhän luonnon ja sen myötä katoamattoman elämän. Vanha elämämme, joka oli Jumalan suhteen kuollut synnin tähden, on nyt haudattu ja meidät on herätetty "alkamaan elää uutta elämää" hänen kanssaan (Room. 6:4).

Jos me olemme Kristuksen omia, meidät on liitetty yhteen hänen kanssaan (Room. 6:5-6); meidät on tehty eläviksi hänessä (Ef. 2:5); me olemme hänen kaltaisiaan (Room. 8:29); me olemme vapaita kadotustuomiosta emmekä enää elä lihan vallassa vaan Hengen ohjaamina (Room. 8:1); ja kuulumme Kristuksen ruumiiseen yhdessä muiden uskovien kanssa (Room. 12:5). Uskovalla on näin ollen uusi sydän (Hes. 11:19) ja hänet on siunattu Hengen siunauksilla ja taivaallisilla aarteilla Kristuksessa (Ef. 1:3).

Saatamme ihmetellä, miksi niin usein emme elä edellä kuvatulla tavalla, vaikka olemme antaneet elämämme Kristukselle ja olemme varmoja pelastuksestamme. Tämä johtuu siitä, että uusi luomuksemme asuu vanhassa kehossamme ja nämä kaksi ovat sodassa keskenään. Vanha luomus on kuollut, mutta uusi luomus taistelee "vanhaa majapaikkaa" vastaan. Pahuus ja synti ovat edelleen olemassa, mutta uskova näkee ne nyt uudessa valossa, eikä niillä ole samanlaista yliotetta hänestä kuin ennen. Kristuksessa pystymme vastustamaan syntiä, kun aiemmin emme vanhassa luomuksessa pystyneet sitä tekemään. Nyt me voimme valita ravitsemmeko uutta luomusta Raamatun, rukouksen ja tottelevaisuuden välityksellä, vai pidämmekö vanhan luomuksen elossa laiminlyömällä ne.

Kristuksessa voimme saada "riemuvoiton" (Room. 8:37) ja iloita Pelastajastamme, jonka avulla kaikki on mahdollista (Fil. 4:13). Kristuksessa meitä rakastetaan, meille annetaan anteeksi ja meidät pidetään turvassa. Kristuksessa meidät on otettu lapsiksi, vanhurskautettu, lunastettu, sovitettu ja valittu. Kristuksessa me olemme voitokkaita, täynnä iloa ja rauhaa ja löytäneet elämän merkityksen. Kuinka ihana Pelastajamme onkaan!

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Kuka minä olen Kristuksessa?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries