settings icon
share icon
Kysymys

Voiko kristitty olla riivaajan vallassa?

Vastaus


Raamattu ei yksiselitteisesti kerro, voiko kristitty olla riivaajan vallassa. Koska kristitty on Pyhän Hengen asuinpaikka (Room. 8:9-11; 1. Kor. 3:16; 6:19), on epätodennäköistä, että Pyhä Henki sallisi riivaajan asua samassa henkilössä. Tästä asiasta on mielipide-eroja, meidän voimakas mielipiteemme on kuitenkin se, että kristitty ei voi joutua riivaajan valtaan. Uskomme, että riivaajan vallassa oleminen ja riivaajan vaikutukselle alttiiksi joutumisella on selvä ero. Riivaajan vallassa oleminen tarkoittaa sitä, että hänellä on välitön valta henkilön ajatuksiin ja toimiin (Luuk. 4:33-35; 8:27-33; Matt. 17:14-18). Riivaajan vaikutukselle altistuminen tarkoittaa sitä, että hän hyökkää henkilöä vastaan henkisesti yllyttäen syntiin (1. Piet. 5:8-9; Jaak. 4:7). On huomioimisen arvoista, että missään kohdassa Uudessa testamentissa, missä annetaan ohjeita hengellistä sodankäyntiä varten, meitä ei koskaan kehoteta ajamaan pois riivaajia uskovasta ( Ef. 6:10-18). Uskovia kehotetaan vastustamaan Saatanaa (1. Piet. 5:8-9; Jaak. 4:7), ei ajamaan riivaajia ulos.

Olisi uskomatonta, että Jumala sallisi yhdenkään lapsistaan, jonka hän osti omakseen Kristuksen verellä (1. Piet. 1:18-19) ja josta hän teki uuden luomuksen (2. Kor. 5:17), olevan riivaajan vallassa ja asuttama. Uskovina me olemme sodassa Saatanaa ja hänen riivaajiaan vastaan, mutta emme kuitenkaan sisäisesti. Apostoli Johannes julisti, "Te, lapseni, olette Jumalasta, ja te olette voittaneet nuo väärät profeetat, sillä se, joka on teissä, on suurempi kuin se, joka on maailmassa" (1. Joh. 4:4). Kuka asuu meissä? Hän on Pyhä Henki. Kuka on maailmassa? Saatana ja hänen riivaajansa. Näin ollen uskova on voittanut riivaajien vallan. Raamatun perusteella ei voida tukea sitä olettamusta, että uskova voisi olla riivaajan vallassa.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Voiko kristitty olla riivaajan vallassa?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries