settings icon
share icon
Kysymys

Mitä Raamattu opettaa kristillisestä paastosta?

Vastaus


Raamattu ei käske kristittyjä paastoamaan. Jumala ei pyydä tai vaadi sitä kristityiltä. Kuitenkin samanaikaisesti Raamattu esittää paastoamisen hyvänä, kannattavana ja hyödyllisenä. Apostolien teoissa kerrotaan uskovien paastonneen ennen tärkeiden päätöksien tekemistä (Ap. t. 13:4, 14:23). Paastoaminen ja rukous liitetään usein toisiinsa (Luuk. 2:37; 5:33). Liian usein paastosta puhuttaessa huomio on syömättömyydessä. Sen sijaan paaston tarkoituksena pitäisi olla irrottaa huomiomme maailmallisista asioista ja keskittyä kokonaisuudessaan Jumalaan. Paaston tarkoituksena on todistaa Jumalalle ja samalla myös itsellemme, että meillä on vakava suhde häneen. Paastoaminen auttaa meitä näkemään asiat uudessa valossa ja uusimaan riippuvaisuutemme Jumalasta.

Vaikkakin Raamatussa paastoaminen lähes aina merkitsee ruoatta olemista, on toisiakin tapoja paastota. Minkä tahansa pois sulkemisen tilapäisesti keskittääksemme kaiken huomiomme Jumalaan voidaan luonnehtia paastoksi (1. Kor. 7:1-5). Paastoaminen pitäisi rajoittaa tiettyyn ajanjaksoon, varsinkin kun kyseessä on syöminen. Pitkät syömättömät jaksot voivat olla haitallisia terveydellemme. Paastoamisen tarkoituksena ei ole lihan rankaiseminen, vaan kohdistaa huomiomme uudelleen Jumalaan. Paastoaminen ei myöskään saisi olla laihdutuskeino. Raamatullisen paastoamisen tarkoitus ei ole painon pudottaminen, vaan saavuttaa läheisempi yhteys Jumalaan. Kuka tahansa voi paastota, mutta kaikki eivät voi olla syömättä (esim. diabeetikot). Jokainen voi luopua tilapäisesti jostakin lähestyäkseen Jumalaa.

Irrottaessamme katseemme tämän maailman houkutuksista, voimme tehokkaammin kohdistaa huomiomme Kristukseen. Paaston tarkoituksena ei ole saada Jumalaa täyttämään toiveemme. Paastoaminen vaikuttaa meihin, ei Jumalaan. Paastoamisen tarkoituksena ei ole saada meitä näyttämään muita pyhemmiltä. Se tulee tehdä nöyränä ja iloisena. Matteus 6:16-18 sanoo, "Ja kun paastoatte, älkää olko synkännäköisiä niinkuin ulkokullatut; sillä he tekevät kasvonsa surkeiksi, että ihmiset näkisivät heidän paastoavan. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa. Vaan kun sinä paastoat, niin voitele pääsi ja pese kasvosi, etteivät paastoamistasi näkisi ihmiset, vaan sinun Isäsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle."

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä Raamattu opettaa kristillisestä paastosta?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries