settings icon
share icon
Kysymys

Mitä on kenosis?

Vastaus


Sana "kenosis" tulee kreikankielestä ja se on oppi Jeesuksen tyhjentymisestä hänen ottaessaan lihallisen muodon itselleen. Kenosissa on kyse luopumisesta, mutta ei suinkaan jumalisuudesta luopumisesta tai jumalisuuden vaihtamista ihmisyyteen. Fil. 2:7 kertoo meille, kuinka Jeesus "...luopui omastaan. Hän otti orjan muodon ja tuli ihmisten kaltaiseksi. Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa." Jeesus ei lopettanut Jumalana oloa maanpäällisen elämänsä aikana. Mutta hän asetti taivaallisen loistonsa syrjään. Hän luopui taivaallisesti vallastaan. Maanpäällisen elämänsä aikana Kristus alistui täydellisesti Isän tahdon alle.

Siksi kenosis-tilassaan Jeesus toisinaan eli ihmisyyden rajoitusten puitteissa (Joh. 4:6, 19:28). Jumala ei väsy eikä koe janoa. Matt. 24:36 mukaan, "Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä edes Poika, sen tietää vain Isä." Voimme vain ihmetellä, jos Jeesus oli Jumala, kuinka hän ei voinut tietää kaikkea niin kuin Jumala tietää (Ps. 139:1-6)? On ilmeistä, että maanpäällisen elämänsä aikana hän luopui osasta jumalaisista kyvyistään. Jeesus oli silti täysin pyhä, oikeudenmukainen, armollinen, oikeamielinen ja rakastava. Mutta hän ei ollut kaikissa suhteissa kaikkitietäväinen tai kaikkivaltias.

Kuitenkin kenosista käsitellessämme keskitymme monesti liikaa siihen, mistä Jeesus luopui. Kenosikseen liittyy myös se, mitä Jeesus otti osakseen. Hän otti osakseen ihmisen muodon ja alensi itsensä. Jeesus jätti taivaallisen kirkkauden ja alkoi elämään yksinkertaisena ihmisenä kuollen lopulta ristillä. Fil. 2:7-8 mukaan, "Hän otti orjan muodon ja tuli ihmisten kaltaiseksi. Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa, hän alensi itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan asti." Äärimmäisenä nöyryyden osoituksena maailmankaikkeuden Jumala eli ihmisenä ja kuoli heidän edestään. Kenosiksessa on näin ollen kyse siitä, että Kristus otti osakseen ihmisyyden kaikkine sen rajoituksineen, paitsi ilman syntiä.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä on kenosis?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries