settings icon
share icon
Kysymys

Mitä tarkoittaa olla hengellisesti kuollut?

Vastaus


Hengellisesti kuollut on erossa Jumalasta. Kun Aatami lankesi syntiin 1. Moos. 3:6, hänen kauttaan kuolema tuli koko ihmiskunnan kohtaloksi. Jumala kielsi Aatamia ja Eevaa syömästä hyvän- ja pahantiedon puusta. Siihen liittyi varoitus, että tottelemattomuutta seuraisi kuolema: "Herra Jumala sanoi ihmiselle: 'Saat vapaasti syödä puutarhan kaikista puista. Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma.'" Ilmaisu "olet kuoleman oma" tarkoittaa kirjaimellisesti "kuolet kuolemalla". Tämä merkitsee kuoleman jatkuvuutta, joka alkoi hengellisellä kuolemalla ja jatkuu läpi elämän asteittaisena kehon rappeutumisena ja päättyy fyysiseen kuolemaan. Välitön hengellinen kuolema johti Aatamin eroon Jumalasta. Hänen piiloutumisensa Jumalalta (1. Moos. 3:8) oli esimerkki tästä erosta, samoin kuin hänen yrityksensä syyttää naista syntiinlankeemuksesta (1. Moos. 3:12).

Valitettavasti tämä hengellinen kuolema, samoin kuin fyysinenkään, ei rajoittunut ainoastaan Aatamiin ja Eevaan. Ihmiskunnan edustajana Aatamin tekojen seurauksena koko ihmiskunta joutui synnin alaisuuteen. Paavali tekee tämän selväksi Room. 5:12, missä hän kertoo synnin ja kuoleman tulleen ja levinneen maailmaan Aatamin synnin seurauksena. Tämän lisäksi Room 6:23 kertoo synnin palkan olevan kuoleman: syntiset kuolevat, koska synti erottaa heidät Jumalasta. Luonnollisesti ero elämän lähteestä merkitsee kuolemaa.

Tämä ei johdu ainoastaan peritystä synnistä, vaan meidän oma syntisyytemme pahentaa tilannetta. Ef. 2 opettaa, että ennen pelastusta olimme kuolleita rikoksissamme ja synneissämme (jae 1). Tässä on kyse hengellisestä kuolemasta, koska olemme vielä "elossa" fyysisesti ennen pelastustamme. Ollessamme vielä hengellisesti "kuolleita", Jumala pelasti meidät (jae 5, ks. myös Room. 5:8). Kol. 2:13 toistaa tämän opetuksen: "Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne... teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset."

Koska olemme kuolleita synnissä, olemme täysin kykenemättömiä luottamaan Jumalaan tai hänen Sanaansa. Jeesus toisti monesti, kuinka olemme voimattomia ilman häntä (Joh. 15:5) ja emme pysty tulemaan hänen luokseen ilman Jumalan apua (Joh. 6:44). Paavali opettaa Room. 8, kuinka luonnollinen ihminen ei pysty alistumaan Jumalalle tai toimimaan hänen tahtonsa mukaisesti (jakeet 7-8). Langenneessa tilassamme emme kykene edes ymmärtämään Jumalan tarkoitusperiä (1. Kor. 2:14).

Jumalan työtä, jonka kautta hän muuttaa meidät hengellisesti kuolleista hengellisesti eläviksi kutsutaan uudistamiseksi tai uudelleensyntymiseksi. Pyhä Henki saa aikaan uudelleensyntymisen Jeesuksen Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen ansiosta. Kun meidät uudelleensynnytetään, meidät herätetään eloon Kristuksessa (Ef. 2:5) ja Pyhä Henki uudistaa meidät (Tiit. 3:5). Se on kuin toinen syntyminen, kuten Jeesus opetti Nikodeemukselle (Joh. 3:3, 7). Kun Jumala on herättänyt meidät henkiin, emme kuole koskaan ja täten meillä on iankaikkinen elämä. Jeesus opetti moneen otteeseen, että häneen uskomalla saamme iankaikkisen elämän (Joh. 3:16, 36; 17:3).

Synti johtaa kuolemaan. Ainoa tapa kuoleman välttämiseksi on Pyhän Hengen vetämänä tulla Jeesuksen luokse ja uskoa. Usko Kristukseen johtaa hengelliseen elämään ja lopulta iankaikkiseen elämään.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä tarkoittaa olla hengellisesti kuollut?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries