settings icon
share icon
Kysymys

Mitkä ovat evankeliumin keskeiset asiat?

Vastaus


Sana "evankeliumi" tarkoittaa "hyvät uutiset" ja se voidaan parhaiten kuvailla viestinä syntien anteeksiantona Jeesuksen Kristuksen sovitustyön kautta. Siinä on kyse Jumalan pelastussuunnitelmasta, jonka avulla Jumalan Poikaan uskovat voivat sopia välinsä oikeudenmukaisen ja pyhän Jumalan kanssa. Tämän sanoman sisältö on selvästi kerrottu meille Raamatussa.

Apostoli Paavalin ensimmäisessä kirjeessä korinttolaisille, hän esittää evankeliumin sanoman, "Veljet, minä palautan mieleenne sen evankeliumin, jonka olen julistanut teille. Te olette ottaneet sen vastaan ja pidätte siitä kiinni, ja sen avulla te myös pelastutte, jos säilytätte sen sellaisena kuin minä sen julistin; muuten olette turhaan tulleet uskoviksi. Ennen muuta annoin teille tiedoksi tämän, minkä itse olin saanut vastaanottaa: Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi, niin kuin oli kirjoitettu, hänet haudattiin, hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu” (1. Kor. 15:1-4).

Tässä raamatunkohdassa on kolme olennaista evankeliumin kohtaa. Ensimmäinen niistä on, "kuoli meidän syntiemme tähden". Tämä on erittäin tärkeää. Kuten Room. 3:23 ilmoittaa, "Sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta." Kaikkien Jumalan valtaistuinta pelastusmielessä lähestyvien on myönnettävä tämä tosiasia. Syntisen on myönnettävä syyllisyytensä Jumalan edessä saadakseen anteeksi ja hänen on ymmärrettävä, että "synnin palkka on kuolema" (Room. 6:23). Ilman tätä perustaa kaikki evankeliumin esitykset ovat puutteellisia.

Toiseksi, Kristuksen persoona ja työ ovat evankeliumin korvaamattomia osia. Jeesus on Jumala (Kol. 2:9) ja ihminen (Joh. 1:14) samanaikaisesti. Jeesus eli synnittömän elämän, jota me emme koskaan pystyisi elämään (1. Piet. 2:22) ja hän on siksi ainoa, joka voi kärsiä sijaiskuoleman syntisen edestä. Jumalaa vastaan tehty synti vaatii äärettömän rangaistuksen. Näin ollen rajallisen ihmisen täytyy maksaa iankaikkinen tuomio helvetissä, tai äärettömän Kristuksen täytyy maksaa se hetkellisesti. Jeesus maksoi ristillä meidän syntivelkamme Jumalalle ja siksi kaikki hänen uhrinsa avulla vapautetut perivät Jumalan valtakunnan kuninkaan poikina (Joh. 1:12).

Kolmanneksi, Kristuksen ylösnousemus on osa evankeliumin keskeistä sanomaa. Ylösnousemus on osoitus Jumalan voimasta. Vain elämän Luoja voi herättää henkiin kuoleman jälkeen ja vain hän voi kukistaa kuoleman (1. Kor. 15:54-55). Toisin kuin kaikki muut uskonnot, kristillisyyden Perustaja voitti kuoleman ja hän on luvannut seuraajilleen saman. Kaikki muiden uskontojen perustajat, olivat he sitten miehiä tai profeettoja, päätyivät hautaan.

Viimeiseksi, Kristus tarjoaa pelastuksen ilmaisena lahjana (Room. 5:15;6:23), jonka voi saada vastaan uskon kautta, ilman töitä tai ansioita (Ef. 2:8-9). Kuten apostoli Paavali kertoi meille, evankeliumi on "... Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille" (Room. 1:16). Paavali kirjoitti meille lisäksi, "Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva" (Room. 10:9).

Nämä ovat siis evankeliumin keskeiset kohdat: kaikki ovat syntisiä, Kristuksen kuolema ristillä maksoi synnin palkan, Kristuksen ylösnousemus mahdollistaa iankaikkisen elämän kaikille hänen seuraajilleen ja ilmaisen pelastuksen lahjan tarjoamisen kaikille.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitkä ovat evankeliumin keskeiset asiat?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries