settings icon
share icon
Kysymys

Mitä tarkoitetaan sillä, että Raamattu on innoitettu?

Vastaus


Raamatun innoituksella tarkoitetaan sitä, että Jumala johdatti Raamatun kirjoittajia yliluonnollisesti siten, että heidän kirjoituksistaan syntyi Jumalan Sana. Puhuttaessa Raamatusta "innoitus" tai "inspiraatio" tarkoittaa "Jumalasta henkäisemää". Innoitus tarkoittaa Raamatun olevan totinen Jumalan Sana ja siksi Raamattu on ainutlaatuinen kirja kirjojen joukossa.

Vaikkakin on olemassa eri näkemyksiä Raamatun innoituksen laajuuden osalta, ei ole mitään epäilystä sen suhteen, että Raamattu itse väittää jokaisen sanan tulleen Jumalalta (1. Kor. 2:12-13; 2. Tim. 3:16-17). Tämän näkemyksen mukaan jok'ikinen Raamatun sana on innoitettu. Tätä kutsutaan täydelliseksi inspiraatioksi eli sanainspiraatioksi. Tämä tarkoittaa sitä, että innoitus koski itse sanoja – ei ainoastaan asiakokonaisuuksia tai ideoita – ja että innoitus koskee kaikkia Raamatun kohtia ja kaikkia käsiteltäviä asioita. Joidenkin mielestä vain jotkut Raamatun kohdat ovat innoitetut tai että ainoastaan uskontoa käsittelevät asiakokonaisuudet ovat innoitetut. Nämä näkemykset eivät kuitenkaan ole sopusoinnussa Raamatun väitteiden kanssa. Täydellinen sanainspiraatio on elintärkeä Jumalan Sanan ominaisuus.

Innoituksen laajuus on selvästi nähtävissä 2. Tim. 3:16, " Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään." Tämä jae kertoo meille Jumalan innoittaneen kaikki Kirjoitukset ja niiden olevan hyödyksi meille. Eivät ainoastaan uskonnollisia asioita koskevat raamatunkohdat ole innoitettuja, vaan jokainen sana alkaen ensimmäisestä Mooseksen kirjasta Ilmestyskirjaan saakka on innoitettu. Koska Raamattu on Jumalan inspiroima, se on päätösvaltainen hengellisten opetusten osalta ja sellaisenaan riittävä ohjaamaan ihminen oikeaan suhteeseen Jumalan kanssa. Raamattu ei ainoastaan väitä olevansa Jumalan innoittama, mutta myös omaavansa yliluonnollisen kyvyn meidän muuttamiseksi ja saattamiseksi "täydellisiksi". Tarvitsemmeko me mitään muuta?

Toinen innoitusta käsittelevä jae löytyy 2. Piet. 1:21:stä. Tämä jae auttaa meitä ymmärtämään, että vaikka Jumala käyttikin erilaisia miehiä, joilla itse kullakin oli oma persoonallisuutensa ja kirjoitustyylinsä, Jumala innoitti jok'ikisen kirjoitetun sanan. Jeesus itse vahvisti sanallisen innoituksen sanoessaan, "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.” (Matt. 5:17-18). Näissä jakeissa Jeesus vahvistaa Raamatun tarkkuuden aina pienimpiä yksityiskohtia ja kirjoitusmerkkejä myöten, koska se on totinen Jumalan Sana.

Koska kaikki Kirjoitukset ovat Jumalan innoittamia, voimme päätellä, että ne ovat myös virheettömiä ja päätösvaltaisia. Jumalan oikein ymmärtäminen johtaa meidät myös ymmärtämään hänen Sanaansa oikein. Koska Jumala on kaikkivaltias, kaikkitietävä ja täydellinen, hänen Sanallaankin on nämä samat ominaisuudet. Samat jakeet, jotka julistavat Raamatun olevan innoitetun, julistavat sen olevan sekä virheettömän että päätösvaltaisen. Ei ole pienintäkään epäilystä sen suhteen, että Raamattu on väitteidensä mukainen – kiistämättömästi päätösvaltainen Jumalan Sana ihmiskunnalle.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä tarkoitetaan sillä, että Raamattu on innoitettu?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries