settings icon
share icon
Kysymys

Mitä tarkoitetaan sillä, että Jumala on kaikkivoipainen?

Vastaus


Sana kaikkivoipainen tarkoittaa "kaiken voiman omaavaa" eli sellaista, jonka "voimalla ei ole rajoja". Samoin kuin on adjektiivien "kaikkitietävän" ja "kaikkialla läsnä olevan" kohdalla, jos Jumala on ääretön ja jos hän on kaikkivaltainen, hänen täytyy olla myös kaikkivoipainen. Hänellä on voima kaiken ylitse, kaikkina aikoina, ja kaikissa tilanteissa.

Job kuvaili Jumalan voimaa, Job 42:2: "Nyt minä ymmärrän, että kaikki on sinun vallassasi eikä mikään suunnitelmasi ole mahdoton sinun toteuttaa." Job tunnusti Jumalan kaikkivoipaisuuden suunnitelmiensa toteuttamisessa. Jumala muistutti myös Moosesta omasta voimastaan toteuttaa kaikki israelilaisia koskevat suunnitelmansa: "Mutta Herra sanoi Moosekselle: `Onko Herralle mikään mahdotonta? Nyt saat nähdä, toteutuuko minun sanani`" (4. Moos. 11:23).

Tuskin missään Jumalan kaikkivoipaus on selvemmin nähtävissä kuin luomisessa. Jumala sanoi, "Tulkoon... kokoontukoot... (1. Moos. 3, 6, 9, jne.). Ihminen tarvitsee työkaluja ja materiaaleja luodakseen. Jumala yksinkertaisesti puhui ja sanansa voimalla loi kaiken tyhjästä. "Herra on sanallaan luonut taivaat, suunsa henkäyksellä tähtien joukot" (Ps. 33:6).

Jumalan voima käy myös ilmi luomakunnan ylläpidossa. Kaikki elämä maan päällä tuhoutuisi, jos Jumala ei jatkuvalla huolenpidollaan antaisi meille mitä tarvitsemme ravinnoksemme, vaatteisiimme ja asumiseemme. Kaikki nämä tulevat luonnonvaroista, joita Jumala ylläpitää voimallaan varjellakseen ihmisten ja eläinten elämää. Meret peittävät suurimman osan planeettaamme ja olemme niiden edessä voimattomia. Koska Jumala on säätänyt niille rajat, pystymme elämään niiden kanssa (Job 38:8-11).

Jumala voiman alla ovat myös hallitukset ja kansojen johtajat (Daniel2:21) ja hän rajoittaa niiden toimintaa tai antaa niille toimintavapauden suunnitelmiensa mukaisesti. Hänen voimansa kattaa myös Saatanan ja hänen riivaajansa. Saatana hyökkäsi Jobin kimppuun, mutta Jumala asetti sillekin rajat. Jumalan kaikkivoipaisuus rajoitti Saatanan toimia (Job 1:12, 2:6). Jeesus muistutti Pilatusta, kuinka hänelläkään ei olisi ollut mitään valtaa Jeesuksen suhteen, ellei Jumala olisi sitä hänelle antanut (Joh. 19:11).

Kaikkivoipainen Jumala pystyy mihin tahansa. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, että Jumala olisi menettänyt kaikkivoipaisuutensa niissä tilanteissa, joissa Raamattu kertoo hänen olevan voimaton jossakin tilanteessa. Hebr. 6:18 esimerkiksi kertoo, että Jumala ei pysty valehtelemaan. Tämä ei tarkoita, että Jumalalla ei olisi voimaa valehtelemiseen, mutta moraalisesti täydellinen Jumala on päättänyt olla valehtelematta. Samalla tavalla, vaikka Jumala on kaikkivoipainen ja vihaa pahuutta, hän sallii sen tapahtuvan omien tarkoitusperiensä mukaisesti. Hän hyödyntää tiettyjä pahoja tapahtumia, jotta hänen suunnitelmansa toteutuvat. Näin tapahtui esimerkiksi täydellisen, pyhän ja viattoman Jumalan Karitsan kuollessa ihmiskunnan edestä.

Lihaksi syntynyt Jumala, Jeesus Kristus, on kaikkivoipainen. Tämä käy ilmi hänen ihmeistään: hän paransi lukemattomia, hän ruokki viisituhatta (Mark, 6:30-44), hän tyynnytti myrskyn (Mark. 4:37-41), ja hän herätti Lasaruksen ja Jairuksen tyttären kuolleista (Joh. 11:38-44, Mark. 5:35-43). Näitä voidaan pitää voipaisuuden suurimpina esimerkkeinä, voimana elämän ja kuoleman ylitse. Kuolema oli syy Jeesuksen tuloon, hän halusi tuhota sen (1. Kor.l 15:22, Hepr. 2:14) ja yhdistää syntiset uudestaan oikeanlaiseen suhteeseen Jumalan kanssa. Herra Jeesus sanoi selvästi, että hänellä on valta luovuttaa elämänsä ja nostattaa se uudestaan puhuessaan temppelistä itsensä vertauskuvana (Joh. 2:19). Hänellä oli valta kutsua kaksitoista legioonaa enkeleitä pelastamaan itsensä vangitsemiselta (Matt. 26:539 ja kuitenkin hän uhrasi itsensä nöyrästi muitten puolesta (Fil. 2:1-11).

Suuri mysteeri on se, kuinka tätä voimaa jaetaan Jumalaan Jeesuksen Kristuksen kautta uskoville. Paavali sanoi, "Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta minuun asettuisi Kristuksen voima" (2. Kor. 12:9b). Jumalan voima ilmentyy meissä, kun olemme heikoimmillamme, koska hän "meissä vaikuttavalla voimallaan kykenee tekemään monin verroin enemmän kuin osaamme pyytää tai edes ajatella" (Ef. 3:20). Se on Jumalan voima, joka pitää meidät armossa synneistämme huolimatta (2. Tim. 1:12 ja hänen voimansa estää meitä lankeamasta (Juuda 24). Hänen voimaansa julistaa koko taivas kautta iankaikkisuuden (Ilm. 19:1). Tämä olkoon meidänkin rukouksemme!

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä tarkoitetaan sillä, että Jumala on kaikkivoipainen?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries