settings icon
share icon
Kysymys

Voimmeko tietää, milloin Jeesus tulee takaisin?

Vastaus


Matt. 24:36-44 kertoo Jeesuksen paluusta seuraavasti, "Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä edes Poika, sen tietää vain Isä... Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee... Olkaa siis tekin valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista.” Ensisilmäyksellä nämä jakeet näyttävät antavan selvän vastauksen esitettyyn kysymykseen. Kukaan ei tiedä, milloin Jeesus palaa. Ne eivät kuitenkaan kerro, että kukaan ei voi koskaan tietää, milloin Jeesus palaa takaisin. Useimpien teologien mukaan Jeesus nyt taivaassa kirkastettuna ollessaan tietää paluuhetkensä. Näin ollen ilmaisu ”edes Poika” ei merkitse sitä, että Jeesus ei koskaan tiedä paluunsa hetkeä. Samoin on mahdollista, että vaikka Matt. 24:36-44 mukaan kukaan tuolloin ei tiennyt Jeesuksen paluuaikaa, Jumala saattaisi paljastaa Jeesuksen paluuajankohdan jollekin myöhemmin tulevaisuudessa.

Lisäksi Ap. t. 1:7:ssä todetaan, "Ei teidän kuulu tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on asettanut." Jeesus vastasi näin, kun opetuslapset kysyivät häneltä, oliko hän nyt aikeissa perustaa Israelin valtakunnan uudestaan. Se näyttää vahvistavan Matteuksen luvun 24 viestin. Emme voi tietää Jeesuksen takaisintulon ajankohtaa. Mutta on epäselvää, mistä takaisintulon hetkestä on kyse. Käsitelläänkö siinä seurakunnan ylöstempaamista vai toista tulemista? Kumpi näistä on tuntematon, ylöstempaus, toinen tulemus vai molemmat? Ylöstempaus esitetään arvaamattomana ja salaperäisenä tapahtumana, kun toinen tulemus puolestaan voidaan ajoittaa lopunajan ennustusten perusteella.

Tästä huolimatta emme usko Jumalan paljastaneen kenellekään Jeesuksen paluuajankohtaa. Emme myöskään löydä Raamatusta mitään viitteitä, että Jumala koskaan paljastaa kenellekään milloin se tapahtuu. Matt. 24:36-44 oli osoitettu Jeesuksen aikalaisille, mutta siihen liittyy yleisperiaate. Emme voi tietää Jeesuksen takaisintulon ja maailmanlopun ajankohtaa. Raamattu ei missään kohdin kehota meitä yrittämään selvittää näitä päivämääriä. Sen sijaan meitä kehotetaan, ”Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee” (jae 42). Asenteemme pitää olla seuraava, ”Olkaa siis tekin valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista” (jae 44). Jeesuksen sanojen merkitys vesittyisi, jos joku pystyisi päättelemään hänen paluuhetkensä. Jos tietäisimme sen hetken, silloin meidän ei olisi tarpeen ”valvoa”. Matteuksen 24:36-44 periaate mielessämme voimme todeta, että kukaan ei voi tietää Jeesuksen paluuajankohtaa.

Tästä selkeästä raamatullisesta ohjeesta huolimatta monet ovat kautta aikojen yrittäneet ennustaa Jeesuksen takaisintulon ajankohdan. Monia päivämääriä on ehdotettu ja ne kaikki ovat osoittautuneet vääriksi. Koska emme voi tietää Jeesuksen paluun päivämäärää, meidän on syytä elää jokainen päivä varautuen Jeesuksen välittömään paluuseen.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Voimmeko tietää, milloin Jeesus tulee takaisin?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries