settings icon
share icon
Kysymys

Mikä oli Jeesuksen kiusausten tarkoitus?

Vastaus


Kasteensa jälkeen Jeesus "Hengen johdattamana kulki autiomaassa neljäkymmentä päivää, ja Paholainen kiusasi häntä" (Luuk. 4:1-2). Autiomaan kolmen kiusauksen tarkoituksena oli houkutella Jeesus liittoutumaan Saatanan kanssa Jumalaa vastaan. Näemme samankaltaisen kiusauksen Matt. 16:21-23, missä Saatana Pietarin kautta yritti saada Jeesusta luopumaan ristinkuolemasta, joka oli hänen maanpäällisen elämänsä määränpää. Luuk. 4:13 mukaan autiomaan kiusausten jälkeen Saatana "jätti hänet joksikin aikaa rauhaan". Tämä saattoi merkitä, että Saatana myöhemmin kiusasi Jeesusta lisää, vaikka meille ei ole siitä tarkemmin kirjoitettu. Tärkeintä on, että kiusauksista huolimatta Jeesus ei sortunut syntiin.

Ilmaisusta "Hengen johdattamana hän kulki autiomaassa" käy ilmi, että Jumalalla oli nimenomainen tarkoitus salliessaan Jeesuksen kiusaukset. Yksi niistä oli vakuuttaa meille, että meidän ylimmäinen pappimme pystyy ymmärtämään ja myötäelämään meidän heikkouksissamme ja puutteissamme (Hepr. 4:15), koska hän joutui samojen kiusausten kohteeksi kuin mekin joudumme. Herramme inhimillisen olemuksen johdosta hän ymmärtää heikkoutemme, koska hänkin altistui samoille heikkouksille. "Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä, joita koetellaan" (Hepr. 2:18). Kreikankielen sana "koetella" tarkoittaa "kokeeseen laittamista". Kun meitä koetellaan elämän pyörteissä, voimme olla varmoja, että Jeesus ymmärtää meitä.

Jeesuksen kokemat kiusaukset noudattavat kolmea, kaikille ihmisille tyypillistä, kaavaa. Ensimmäinen kiusaus kohdistui lihan himoon (Matt. 4:3-4), johon kuuluvat kaikki fyysisiin haluihimme liittyvät pyynnöt. Herrallamme oli nälkä ja Saatana houkutteli häntä muuttamaan kivet leiväksi, mutta Jeesus vastasi lainaten 5. Moos. 8:3. Toinen kiusaus koski elämän ylpeyttä (Matt. 4:5-7), missä Saatan yritti käyttää Raamatun kirjoituksia Jeesusta vastaan (Ps. 91:11-12). Herra vastasi hyödyntäen uudestaan Raamatun opetuksia (5. Moos. 6:16) ilmoittaen, että hänen olisi väärin hyödyntää yliluonnollisia voimiaan.

Kolmannessa kiusauksessa oli kyse silmäin pyynnöstä (Matt. 4:8-10). Tälle kiusaukselle myöntyminen olisi mahdollistanut oikoreitin Messiaaksi ilman tuskaa ja ristinkuolemaa. Saatanalla oli maailman herruus (Ef. 2:2) ja hän oli valmis luopumaan siitä, jos Kristus olisi alistunut hän edessään. Pelkkä ajatuskin tästä sai Herran jumalallisen luonnon puolustuskannalle ja hän vasasi terävästi, "Herraa, Jumalaasi, sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella" (Matt. 4:10; 5. Moos. 6:13).

Me lankeamme moniin synteihin, koska lihamme on heikko luonnostaan. Mutta meillä on Jumala, joka ei salli meitä kiusattavan kestokykymme ylitse ja hän on luvannut valmistaa meille pääsyn siitä (1. Kor. 10:13). Siksi se voimme olla voitokkaita ja saamme kiittää Herraa voittaessamme kiusaukset. Jeesuksen kokemukset autiomaassa auttavat meitä tunnistamaan nämä tavanomaiset kiusaukset, jotka estävät meitä palvelemasta Jumalaa täysimääräisesti.

Opimme lisäksi Jeesuksen vastauksista, kuinka meidän tulee menetellä vastaavissa tilanteissa: hyödyntäkäämme Raamattua. Pahan vaikutukset tulevat kohdallemme tuhansissa eri muodoissa, mutta ne koostuvat pohjimmiltaan kolmesta eri asiasta: silmäin pyyteistä, ruumiin haluista ja mahtailevasta elämästä (1. Joh. 2:16). Me voimme tunnistaa ja taistella näitä kiusauksia vastaan kyllästämällä sydämemme ja mielemme totuudella. Kristillisen sotilaan sota-asu hengellisessä taistelussa koostuu yhdestä ainoasta hyökkäysaseesta, Hengen miekasta eli Jumalan sanasta (Ef. 6:17). Raamatun hyvä tunteminen antaa käsiimme tuon miekan, joka auttaa meitä voittamaan kiusaukset.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mikä oli Jeesuksen kiusausten tarkoitus?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries