settings icon
share icon
Vraag

Ik heb de volgende zonde begaan: _____. Zal God mij vergeven?

Antwoord


Ongeacht welke zonde(n) je op dat streepje hebt ingevuld... ja, God kan en zal elke zonde vergeven. Redding en vergeving worden uitgelegd door de zogenaamde verzoeningsleer. God schrijft de rechtvaardigheid van Christus toe aan alle mensen die Hem nederig vragen om van hun zonden te worden vergeven (Jesaja 53:5-6; 2 Korintiƫrs 5:21). Hij heeft de volledige prijs betaald voor onze zonden en gelovigen worden volledig vergeven voor elke zonde die zij begaan of hebben begaan: in het verleden, in het heden en in de toekomst. Er bestaat ook dagelijkse vergeving als we onze zonden belijden en deze achterlaten voor onze heiliging. Elke zonde verbleekt in vergelijking met de moord van Jezus, maar toch zei Jezus: "Vader, vergeef het hun. Want ze weten niet wat ze doen!" (Lukas 23:34)

Redding en vergeving zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Gelukkig is Gods genade voldoende voor alle zonden en voor elke mogelijke zonde. Het ontvangen van vergeving is de keuze van de mens. Dat is de eerste vraag: wil jij de redding (vergeving van zonden) aanvaarden die Christus jou aanbiedt? Als het antwoord "ja" is, dan zul je volledig bevrijd zijn van je zondenschuld (Handelingen 13:38-39). Deze vergeving is mogelijk door niets meer dan geloof in Jezus en Gods genade, niet door werken of goede daden (Romeinen 3:20,22). Redding begint met de nederige erkenning dat wij nooit goed genoeg zullen zijn om op eigen kracht de hemel te bereiken en dat we vergeving nodig hebben. Jezus Christus aanvaarden betekent geloven dat zijn dood en opstanding de straf voor alle begane zonden heeft betaald en dat dit afdoende was om alle zonden te bedekken (2 Korintiƫrs 12:9).

Als jij Jezus Christus als je Redder hebt aangenomen, dan heeft God dus al jouw zonden al vergeven. Als je dat nog niet hebt gedaan, belijd dan je zonden tot God en dan zal Hij je reinigen en je omgang met Hem herstellen (1 Johannes 1:8-9). Zelfs als je vergeven bent, kun je nog steeds schuldgevoelens hebben. Je schuldig voelen over je zonden is eigenlijk een natuurlijke reactie van je geweten. Dat gevoel is er om ons eraan te herinneren dat we zondige leefpatronen niet moeten herhalen. Het begrip dat Jezus volkomen in staat is om elke mogelijke mate van zonde te vergeven is de hoop van onze redding. Het begrip van vergeving is de remedie voor schuldgevoelens.

Wanneer we weten dat vergeving feitelijk een prachtig, genadig geschenk is van de God die van ons houdt, dan kunnen we inzien hoe werkelijk wonderbaarlijk Hij is. Wanneer we onze eigen zonden overdenken, en realiseren hoe belabberd en onwaardig wij het zijn om vergeven te worden, hoe duidelijker het wordt dat God liefdevol, barmhartig en onze aanbidding waardig is. Onze zondige hoogmoed biedt weerstand aan het idee dat we om vergeving moeten vragen, en staat zo tussen ons en een relatie met de zorgzame Redder. Maar mensen die om vergeving vragen kunnen geloven dat Jezus in staat en bereid is om te vergeven en hun van zonden te redden, en dat zij uiteindelijk met een danklied zijn poorten zullen binnengaan (Psalmen 100:4).

English



Terug naar Nederlandse home page

Ik heb de volgende zonde begaan: _____. Zal God mij vergeven?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries