settings icon
share icon
Vraag

Wat is de kracht van gebeden?

Antwoord


Het idee dat kracht inherent is aan gebeden is heel populair. Volgens de Bijbel is de kracht van het gebed simpelweg de kracht van God, die alles hoort en gebeden vérhoort. Kijk eens naar het volgende:
  1. “Want voor God is niets onmogelijk” (Lucas 1:37).


  2. De Almachtige Heer nodigt mensen uit om tot Hem te bidden. Gebed tot God zou vasthoudend moeten gebeuren (Lucas 18:1), met dankzegging (Filippenzen 4:6), in geloof (Jakobus 1:5), binnen de wil van God (Matteüs 6:10), ter ere van God (Johannes 14:13-14), en vanuit een hart dat in één lijn staat met God (Jakobus 5:16).


  3. De Almachtige Heer hoort de gebeden van Zijn kinderen. Hij gebiedt ons om te bidden, en Hij belooft ons te luisteren wanneer wij dat doen. “In mijn nood riep ik tot de Heer, ik schreeuwde naar mijn God om hulp. In zijn paleis hoorde hij mijn stem, mijn roepen bereikte zijn oren” (Psalmen 18:7).


  4. De Almachtige Heer beantwoordt gebeden. “Ik roep tot u om hulp, want u geeft mij antwoord. Wil mij horen, God, luister naar mijn spreken” (Psalm 17:6). “Het oog van de HEER rust op de rechtvaardigen, zijn oor luistert naar hun hulpgeroep” (Psalm 34:17).

Een ander populair idee is dat de hoeveelheid geloof die we hebben, zal bepalen of God ons gebed wel of niet zal verhoren. Soms beantwoordt de Heer onze gebeden echter ondanks ons gebrek aan geloof. In Handelingen 12 bidt de kerk voor de vrijlating van Petrus vanuit de gevangenis (vers 5) en God verhoort hun gebed (versen 7-11). Petrus gaat naar de deur van de gebedsbijeenkomst en klopt aan, maar de mensen die aan het bidden zijn weigeren aanvankelijk te geloven dat het Petrus is. Ze baden dat hij vrijgelaten mocht worden, maar ze verwachtten niet dat hun gebeden verhoord zouden worden.

De kracht van het gebed vloeit niet vanuit onszelf; het komt niet voort uit bepaalde speciale woorden die we spreken of een speciale manier waarop we ze uitspreken of zelfs hoe vaak we ze uitspreken. De kracht van het gebed is niet gebaseerd op een bepaalde richting die we uitkijken of een bepaalde lichaamshouding. De kracht van het gebed komt niet van het gebruik van voorwerpen of iconen of kaarsen of kralen. De kracht van het gebed komt van de Almachtige Ene die onze gebeden hoort en ze verhoort. Gebed brengt ons in contact met de Almachtige God, en we zouden almachtige resultaten moeten verwachten, of Hij er nu voor kiest om ons verzoek in te willigen of het te weigeren. Wat het antwoord op onze gebeden ook is, de God tot wie we bidden is de bron van de kracht van gebeden, en Hij kan en zal ons verhoren, naar Zijn volmaakte wil en timing.

English



Terug naar Nederlandse home page

Wat is de kracht van gebeden?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries