settings icon
share icon
Vraag

Bestaat het huwelijk in de hemel?

Antwoord


De Bijbel vertelt ons: “Want bij de opstanding trouwen de mensen niet en worden ze niet uitgehuwelijkt, ze zijn dan als engelen in de hemel” (Matteüs 22:30). Dit was het antwoord van Jezus op een vraag over een vrouw die tijdens haar leven verscheidene malen getrouwd was geweest—met wie zou ze in de hemel getrouwd zijn (Matteüs 22:23-28)? Blijkbaar is het duidelijk dat er niet zoiets als het huwelijk in de hemel zal zijn. Dit betekent niet dat man en vrouw elkaar niet meer zullen kennen als ze in de hemel zijn. Dit betekent ook niet dat een man en vrouw geen hechte relatie meer zouden kunnen hebben in de hemel. Wat het lijkt aan te geven, is dat een man en vrouw niet langer getrouwd zullen zijn in de hemel.

De reden dat er geen huwelijk in de hemel zal zijn is waarschijnlijk dat het niet langer nodig is. Wanneer God het huwelijk instelde, deed Hij dat om in bepaalde behoeften te voorzien. Ten eerste zag hij dat Adam gezelschap nodig had. “God, de HEER, dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past” (Genesis 2:18). Eva was de oplossing voor zowel het probleem van Adams eenzaamheid, als voor zijn behoefte aan een “hulp”; iemand om naast hem te staan als zijn partner en samen met hem door het leven te gaan. In de hemel zal er echter geen eenzaamheid meer zijn, en zullen er ook geen helpers meer nodig zijn. We zullen omringd zijn door menigten gelovigen en engelen (Openbaring 7:9), en er zal in al onze behoeften worden voorzien, inclusief de behoefte aan gezelschap.

Ten tweede stelde God het huwelijk in om op die manier de voortplanting en het vullen van de aarde met mensen te bevorderen. De hemel zal echter niet bevolkt worden middels voorplanting. Zij die naar de hemel gaan komen daar door geloof in de Heer Jezus Christus; ze zullen daar niet geschapen worden door voortplanting. Daarom is er geen doel dat het huwelijk kan vervullen in de hemel, want er is geen voortplanting of eenzaamheid.

English



Terug naar Nederlandse home page

Bestaat het huwelijk in de hemel?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries