settings icon
share icon
Vraag

Hoe kan ik vreugde ervaren in mijn leven als Christen?

Antwoord


Zelfs in het leven van de meest toegewijde Christen kunnen perioden van droefheid en depressiviteit voorkomen. Er zijn vele voorbeelden van te vinden in de Bijbel. Job wenste dat hij nooit geboren was (Job 3:11). David vroeg in gebed of hij weggenomen mocht worden naar een plaats waar hij nooit geconfronteerd zou worden met de realiteit (Psalm 55:6-8). Elia, zelfs nadat hij 450 profeten van Baäl verslagen had met vuur dat vanuit de hemel kwam (1 Koningen 18:16-46), vluchtte de woestijn in en vroeg God om zijn leven te nemen (1 Koningen 19:3-5).

Hoe kunnen we deze perioden van vreugdeloosheid dan overwinnen? We kunnen zien hoe diezelfde mensen over hun depressie heen kwamen. Job zei dat, als we bidden en onze zegeningen overdenken, God ons zal herstellen tot vreugde en rechtvaardigheid (Job 33:26). David schreef dat het bestuderen van Gods Woord ons vreugde kan brengen (Psalm 19:8). David realiseerde zich ook dat hij God moest prijzen, zelfs in de grootste wanhoop (Psalm 42:5). In het geval van Elia liet God hem een tijdje rusten en stuurde vervolgens een man, Elisa, om hem te helpen (1 Koningen 19:19-21). We hebben ook vrienden nodig waar we onze pijn en ons verdriet mee kunnen delen (Prediker 4:9-12). Het kan helpen om onze gevoelens te delen met een medechristen. We zouden wel eens verrast kunnen worden door het feit dat hij of zij met dezelfde problemen geworsteld heeft als waar wij nu doorheen gaan.

En bovenal, als we blijven steken in gedachten over onszelf, onze problemen, onze pijn, en vooral ons verleden, dan zal dat zeker nooit ware spirituele vreugde opleveren. Vreugde is niet te vinden in materialisme of in psychotherapie, en is zeker niet te vinden in een obsessie met onszelf. Het is te vinden in Christus. Wij die bij de Heer horen “laten ons voorstaan op Christus Jezus, niet op onszelf” (Filippenzen 3:3). Wanneer we Christus leren kennen, leren we in de ware zin onszelf kennen, en krijgen we werkelijk spiritueel inzicht waardoor het onmogelijk wordt om op onszelf voor te staan, in onze wijsheid, kracht, rijkdom of goedheid, maar in Christus—in Zijn wijsheid en kracht, in Zijn rijkdom en goedheid, en in Zijn persoon alleen. Als we in Hem blijven, onszelf in Zijn Woord onderdompelen, en Hem steeds beter en intiemer willen leren kennen, zal onze “vreugde volkomen zijn” (Johannes 15:1-11).

Tot slot, onthoud dat wij alleen door Gods Heilige Geest ware vreugde kunnen vinden (Psalm 51:11-12; Galaten 5:22; 1 Tessalonicenzen 1:6). We kunnen niets zonder de kracht van God (2 Korintiërs 12:10, 13:4). Inderdaad, hoe harder we proberen gelukkig te worden door onze eigen inspanningen, hoe ongelukkiger we kunnen worden. Rust in de armen van de Heer (Matteüs 11:28-30) en zoek Zijn aangezicht door gebed en de Schrift. “Moge God, die ons hoop geeft, u in het geloof geheel en al vervullen met vreugde en vrede, zodat uw hoop overvloedig zal zijn door de kracht van de heilige Geest” (Romeinen 15:13).

English



Terug naar Nederlandse home page

Hoe kan ik vreugde ervaren in mijn leven als Christen?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries