settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvordan arbejder psykologien sammen med bibelsk rådgivning?

Svar


Sekulær psykologi er baseret på lære af psykoanalytikere såsom Sigmund Freud, Carl Jung, og Carl Rogers. Bibelsk, eller formanende, rådgivning, er på den anden side set baseret helt på Guds åbenbarede Ord. Bibelsk rådgivning ser på Skriften som tilstrækkelig til at udruste barnet til al god gerning (2. Timotheus 3:17). Bibelske rådgivere lærer, at menneskets problem er af en åndelig natur; derfor har ateistiske psykologer, som selv åndeligt set er døde, ingen rigtig indsigt i den menneskelige tilstand.

Det er også vigtigt at notere sig, at det, der normalt kaldes for "kristen rådgivning" er noget andet end "bibelsk rådgivning," da den kristne rådgivning ofte bruger sekulær psykologi udover Bibelen. Dette betyder ikke, at en kristen rådgiver ikke også er en bibelsk rådgiver, men kristne rådgivere er ofte kristne, der integrerer sekulær psykologi ind i deres rådgivning. Bibelske eller formanende rådgivere afviser blankt sekulær psykologi.

Det meste psykologi er humanistisk af natur. Sekulær humanisme promoverer menneskeheden som den højeste standard for sandhed og morale, og afviser tro, det overnaturlige, og Bibelen. Derfor er sekulær psykologi menneskets forsøg på at forstå og reparere menneskets åndelige side, uden at henvise til eller anerkende, at det åndelige eksisterer.

Bibelen slår fast, at mennesket er en unik skabning skabt af Gud, og skabt i Guds billede (1. Mosebog 1:26, 2:7). Bibelen tager klart fat på spørgsmålet om menneskets åndelighed, inklusive dets fald ind i synd, syndens konsekvenser, og menneskets nuværende forhold til Gud.

Sekulær psykologi er baseret på ideen om, at mennesket i bund og grund er godt, og at svaret på dets problemer ligger indeni det selv. Bibelen maler et ret andet billede af menneskets tilstand. Mennesket er ikke "i bund og grund godt"; det er "dødt i sine overtrædelser og synder" (Efeserne 2:1), og dets uforbederlige hjerte er "bedragerisk og uhelbredeligt" (Jeremias 17:9). Derfor vælger den bibelske rådgiver en helt anden tilgang: fremfor at søge at finde løsninger på åndelige problemer indeni, søger personen at konfrontere synden, modtage visdom fra oven (Jakob 3:17), og anvende Guds Ord i situationen.

I modsætning til psykoterapeuter og nogle kristne rådgivere, ser bibelske rådgivere Bibelen alene som værende kilden til en omfattende og detaljeret tilgang til rådgivning (2. Timotheus 3:15-17; 2. Peter 1:4). Bibelsk rådgivning giver Gud plads til selv at tale gennem Sit Ord. Bibelsk rådgivning søger at formidle Den sande og levende Guds kærlighed, en kærlighed, der tager fat på syndens problem og skaber lydighed.

Psykoterapi er behovsbaseret. Her lader behovene for selvværd, kærlighed og accept, samt betydning til at dominere. Hvis man møder disse behov, menes det, at folk vil være glade, venlige, og moralske; hvis behovene ikke mødes, vil folk have det elendigt, være hadefulde, og umoralske. Den bibelske rådgivning lærer, at sand tilfredsstillelse og glæde kun kan findes igennem et forhold til Gud, og ved at søge at leve et gudfrygtigt liv. Der er ingen grad af psykoterapi, der f.eks. kan gøre et selvisk menneske uselvisk, men en Guds lydige tjener vil være tilfreds i sin glade, uselviske givergerning (2. Korinther 9:7).

Så hvordan arbejder psykologien sammen med den bibelske rådgivning? Det gør den ikke. Sekulær psykologi begynder og slutter med mennesket og dets ideer. Sand, bibelsk rådgivning peger klienter i retning af Kristus og Guds Ord. Bibelsk rådgivning er en pastoral beskæftigelse, et produkt af den åndelige gave kaldet formaning, og dens mål er ikke selvværd, men helliggørelse.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvordan arbejder psykologien sammen med bibelsk rådgivning?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries