settings icon
share icon
Spørgsmål

Har du fået tilgivelse? Hvordan modtager jeg tilgivelse fra Gud?

Svar


I Apostlenes Gerninger 13:38 står der følgende: ”Det skal altså I vide, brødre, at det er ved ham, der forkyndes jer syndsforladelse”.

Hvad er tilgivelse, og hvorfor har jeg brug for den?

Ordet ”tilgivelse” betyder at vaske tavlen ren, at benåde, at slette en gæld. Når vi gør noget ondt imod en anden person, så søger vi deres tilgivelse for at forholdet må blive genoprettet. Man giver ikke tilgivelse, fordi en person fortjener tilgivelsen, for der er i virkeligheden ikke nogen, der fortjener tilgivelse. Tilgivelse er en kærlig og nådig handling, og det er en beslutning om ikke at have noget imod en person, på trods af, hvad de har gjort imod dig.

Bibelen fortæller os, at vi har brug for Guds tilgivelse. Vi har alle syndet, og i Prædikerens bog står der: ”Intet menneske på jorden er så retfærdig, at han kun gør det gode”. I 1. Johannes 1:8 står der: ”Hvis vi siger, at vi ikke har synd, fører vi os selv på vildspor, og sandheden er ikke i os”. Al synd er i sidste ende oprør imod Gud (Salme 51:4). Dette resulterer i, at vi desperat har brug for Guds tilgivelse. Hvis vores synder ikke tilgives, så vil vi for evigt lide under konsekvenserne af vores synd (Matthæus 25:46; Johannes 3:36).

Tilgivelse – hvordan modtager jeg den?

Vi må være taknemmelige for, at Gud er kærlig og nådig – og ivrig efter at tilgive os vores synder! I 2. Peter 3:9 hører vi, at ”.. Han har tålmodighed med jer, fordi han vil, at ingen skal gå fortabt, men at alle skal nå til omvendelse”. Gud længes efter at tilgive os, så han gjorde det muligt for os at finde tilgivelse.

Den eneste retfærdige straf for synd er døden. I første halvdel af Romerne 6:23 erklæres det: ”For syndens løn er død”.. Vi fortjener evig straf på grund af vores synd. Gud blev, i sin perfekte plan, til et menneske – Jesus Kristus (Johannes 1:1, 14). Jesus døde på korset, og tog dermed den straf på sig, som vi fortjente – døden. 2. Korinther 5:21 lærer os, at ”Ham, der ikke kendte til synd, har han gjort til synd for os, for at vi kunne blive Guds retfærdighed i ham”. Jesus døde på korset, og tog dermed den straf, vi fortjente! Som Gud gjorde Jesus tilgivelsen tilgængelig for hele verden. 1. Johannes 2:2 siger: ”Han er et sonoffer for vore synder, og ikke blot for vore, men for hele verdens synd”. Jesus blev oprejst fra de døde, og proklamerede dermed sin sejr over både synd og død (1. 15:1-28). Pris ske Gud, at Jesu Kristi død og opstandelse gør den anden del af Romerne 6:23 sand: ”.. men Guds nådegave er evigt liv i Jesus Kristus, vor Herre”.

Kunne du godt tænke dig at få dine synder tilgivet? Oplever du en nagende skyldfølelse, som du bare ikke kan komme af med? Syndsforladelse er muligt, i det øjeblik du vælger at tro på Jesus Kristus som din personlige frelser. I Efeserne 1:7 står der: ”I ham har vi forløsning ved hans blod, tilgivelse for vores synder ved Guds rige nåde”. Jesus betalte vores gæld for os, for at vi kunne blive tilgivet. Det eneste du behøver at gøre, er at bede Gud om at tilgive dig pga. Jesus, og tro på at Jesus døde for at betale for din tilgivelse – så vil han tilgive dig! Johannes 3:16-17 indeholder dette vidunderlige budskab: ”For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at fordømme verden, men for at verden skulle frelses ved ham”.

Tilgivelse – er det virkeligt så enkelt?

Ja, det er faktisk så enkelt! Du kan ikke gøre dig fortjent til tilgivelsen hos Gud. Du kan ikke betale dig til din tilgivelse hos Gud. Du kan kun modtage den, ved tro, igennem Guds nåde. Hvis du ønsker at modtage Jesus Kristus som din personlige frelser, og således modtage tilgivelse fra Gud, så er der her en bøn som du kan bede. Husk på, at denne bøn ikke kan frelse dig. Kun ved at sætte din lid til Kristus, kan du blive frelst fra synd. Denne bøn er i al sin enkelhed en måde, hvorpå du kan udtrykke din tro på Gud og til Gud, og takke ham for at have gjort din frelse mulig. ”Gud, jeg ved at jeg har syndet mod dig, og derfor fortjener straf. Men Jesus tog den straf, jeg fortjente, så jeg igennem troen på ham kunne blive tilgivet. Jeg sætter min lid til dig, for at finde frelse. Tak for din vidunderlige nåde og tilgivelse – den evige livs gave! Amen!”

Har du truffet et valg om at give dit liv til Jesus, pga. det du har læst her? Hvis svaret er ja, så tryk gerne på ”Jeg har taget imod Jesus i dag” knappen nedenfor.
English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Har du fået tilgivelse? Hvordan modtager jeg tilgivelse fra Gud?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries