settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvem/ hvad er nephilim?

Svar


Nephilim ("de faldne, kæmper") var afkommet af det seksuelle forhold, som gudssønnerne og menneskedøtrene, havde med hinanden, som nævnes i 1. Mosebog 6:1-4. Der er meget debat angående hvem "gudssønnerne" er. Det er vores påstand, at gudssønnerne var faldne engle (dæmoner), som lå med kvinder og/ eller besatte mænd, og så lå med kvinder. Denne enhed resulterede i et afkom, nephilim, som var "heltene, navnkundige mænd fra gamle dage" (1. Mosebog 6:4).

Hvorfor gjorde dæmonerne en sådan ting? Bibelen giver os ikke noget specifikt svar på dette. Dæmonerne er onde, fordrejede væsener – så vi bør ikke være overraskede over noget af det, de gør. Hvis vi skal nævne en bestemt grund til, at de handlede sådan, så er den bedste gisning, at dæmonerne forsøgte at forurene blodet hos menneskeslægten, for at forhindre at messias, Jesus Kristus, skulle komme. Gud havde lovet, at messias skulle komme fra Evas slægt (1. Mosebog 3:15), som skulle knuse hovedet på slangen, Satan. Derfor forsøgte dæmonerne muligvis at forhindre dette, ved at forurene blodet hos menneskeslægten, og derved gøre det umuligt, at en syndfri messias en dag skulle blive født. Vi minder atter om, at dette ikke er et specifikt, bibelsk svar, men at det er plausibelt, og ikke er i uoverensstemmelse med noget andet, som bibelen lærer.

Hvad var nephilim? Ifølge hebraiske og andre legender (Enoks bog, og andre ikke-bibelske skrifter), var de en race af kæmper og superhelte, som handlede i stor ondskab. Deres store størrelse og styrke kom højst sandsynligt fra en blanding af dæmonisk "DNA," sammen med menneskelig genetik. Det eneste, som bibelen direkte har at sige om dem, er, at de var "heltene, navnkundige mænd fra gamle dage" (1. Mosebog 6:4). Nephilim var ikke rumvæsener, men de var bogstaveligt talt fysiske væsener, som blev skabt pga. enheden mellem gudssønnerne og menneskedøtrene (1. Mosebog 6:1-4).

Hvad skete der med nephilim? Nephilim var en af de primære årsager til syndfloden på Noas tid. Lige efter at nephilim bliver nævnt, fortæller Guds Ord os: "Herren så, at menneskenes ondskab var stor på jorden, og at alt, hvad de ville og planlagde dagen lang, kun var ondt. Da fortrød Herren, at han havde skabt menneskene på jorden. Han var bedrøvet og sagde: 'Menneskene, som jeg har skabt, vil jeg udslette fra jordens overflade, både mennesker, kvæg, krybdyr og himlens fugle, for jeg fortryder, at jeg skabte dem'" (1. Mosebog 6:5-7). Så Gud lod syndfloden komme over hele jorden, så den dræbte alt og alle (inklusive nephilim) ud over Noa og hans familie, og dyrene på arken (1. Mosebog 6:11-12).

Fandtes der nephilim efter syndfloden? I 1. Mosebog 6:4 læser vi, "Dengang gudssønnerne gik ind til menneskedøtrene og fik børn med dem – men også siden hen – var der kæmper på jorden." Det lader til, at dæmonerne gentog deres synd på et tidspunkt, efter at syndfloden havde været der. Men det skete i langt mindre grad, end det var sket forinden syndfloden. Da israelitterne sendte spioner ud til Kana'ans land, meldte de tilbage til Moses: "Ja, vi har set kæmper dér – Anak-sønnerne hører til kæmperne – så vi var som græshopper i vores egne øjne; det var vi også i deres øjne!" (4. Mosebog 13:33). Dette skriftsted fortæller os ikke direkte, at der var nephilim til stede, men kun, at spionerne mente, at de så nephilim. Det er mere sandsynligt, at spionerne var øjenvidner til meget store mennesker i Kana'an, og fejlagtigt troede, at de var nephilim. Eller også er det muligt, at dæmonerne efter syndfloden igen parrede sig med kvinder, og skabte flere nephilim. Uanset hvad sandheden er, så blev disse "kæmper" ødelagt af israelitterne i løbet af invaderingen af Kana'an (Josva 11:21-22) og senere i deres historie (5. Mosebog 3:11; 1. Samuel 17).

Hvad forhindrer dæmonerne i at producere flere nephilim i dag? Det lader til, at Gud satte en stopper for, at dæmonerne parrede sig med mennesker, ved at binde alle dem, som gjorde sådanne ting, i mørket. I Judasbrevet vers 6 kan vi læse, "Og jeg vil minde om, at de engle, som ikke tog vare på deres høje hverv, men forlod deres rette bolig, holder han bundet i mørket med evige lænker indtil dommen på den store dag." Det er klart, at ikke alle dæmoner er i "fængsel" i dag, så der må have været en gruppe af dæmoner, som yderligere begik ondskabsfulde synder, ud over den oprindelige synd. Antageligvis er det de dæmoner, som parrede sig med kvinder, som er "bundet i mørket med evige lænker." Dette ville fungere som en hindring for andre dæmoner, hvis de påtænkte at gøre det samme.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvem/ hvad er nephilim?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries